Uitstootkoeien Weerribben Zuivel vermarkt als vleeswarenDe biologische zuivelonderneming Weerribben Zuivel uit Nederland (Ov.) is een alliantie aangegaan met het Brabantse biologische vleeswarenbedrijf Deli Harmony, van Henk van Oers.19 januari 2023Markt
Winnaar Ekoland InnovatieprijsDe winnaar van de innovatieprijs op de Bio Kennisvakdagen is geworden Cornelis Mosselman. In Den Bosch werd op woensdagmiddag 18 januari 2023 de prijs uitgereikt.18 januari 2023Bodem
Fotoserie: Biobeurs in Den Bosch direct druk bezochtPaulien Hoftijzer van de organisatie van de Biokennisweek (Biobeurs) in Den Bosch zegt dat Bionext heel tevreden is over de kaartverkoop. De hele keten is aanwezig; boeren, adviseurs, retailers en onderwijs. Een foto-impressie.18 januari 2023Markt
Opening biobeurs: ‘Biologisch moet niet exclusief blijven’„We kunnen het niet zonder de consument.” Dat vertelde Guido Landheer, topambtenaar van het ministerie van LNV, bij de opening van de Biobeurs in Den Bosch (NB).18 januari 2023Wet & regelgeving
Miscanthus is hot, als strooisel in de potGijs Smits van Oyen, Ron van Zandbrink en Adriaan van den Bogert van Biologische Varkenshouderij Van Den Bogert zijn enthousiast over miscanthus. Er is een praktijkproef opgezet in hun stal naar ammoniakemissies van miscanthus en gerstestro.17 januari 2023Teelt
Slim eigen product verkopen, tegen de anonieme ketenDe webinar 'Slim eigen product verkopen' vertelt hoe je je product online het beste verkoopt. Maar er zijn vele mogelijkheden. Boerderijwinkel, webwinkel, marktkraam, abonnementen, producten uitwisselen met collega’s: hoe doe je dat eigenlijk?17 januari 2023Markt
Steeds grotere rol voor bodemleven bij toekomstbestendige akkerbouwDr. ir. Jacqueline Baar ontwikkelt duurzame teeltstrategieën voor onder meer de akkerbouw. Uitgangspunt was geen (bioteelt) of zo min mogelijk (gangbaar) gebruik van minerale stikstof. Zonder minerale bemesting blijken goede opbrengsten haalbaar.17 januari 2023Bemesting
28 Europese miljoenen voor promoten biologisch in 2023, maar niet voor NederlandDe Europese Commissie investeert in 2023 € 185,9 miljoen in promotieacties voor de afzet van duurzame en hoogwaardige landbouwproducten in de EU en wereldwijd. Er zijn geen Nederlandse campagnes ingeschreven.13 januari 2023Markt