logoClose menu
Menu
  • Nieuws
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Het LeerErf
Close submenu ( Nieuws) Nieuws
  • Home
  • Bodem
  • Bemesting
  • Plantgezondheid
  • Markt
  • Wet & regelgeving
  • Teelt
  • Dierhouderij
Close submenu (Vakblad)Vakblad
  • Jaargangen
  • Verschijningsdata
  • Abonneren
Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarkt‘De wereld van 9 procent is veel gemakkelijker’

Kwartiermaker Sepha Smit moet bio mainstream maken, ‘gezondheid’ is geen thema

‘De wereld van 9 procent is veel gemakkelijker’

Sepha Smit tijdens haar presentatie voor de Robin Food Coalition op 25 maart 2024
Sepha Smit tijdens haar presentatie voor de Robin Food Coalition op 25 maart 2024
Op 25 maart kwam de Robin Food Coalition bijeen. Kwartiermaker van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) Sepha Smit hield voor de bio koplopers uit het MKB een presentatie met een aanstekelijk betoog over hoe zij van bio mainstream wil maken.

Sepha Smit komt uit de mainstream en heeft haar sporen verdiend in de retail. Smit werkte dertien jaar bij Plus, waar zij onder andere alle huismerkmelk verving voor een biologische variant. Ze noemt zichzelf een commerçant, die nu bij de overheid grote duurzaamheidsambities concreet wil maken. Smit werkt sinds vijf maanden in opdracht van LNV, als Senior Advisor Biologische Landbouw en Marktontwikkeling bij RVO. Met haar heeft RVO een kwartiermaker die de komende jaren zeer ambitieuze doelen wil bereiken.

Grote stappen

Van 4 naar 15 procent biologisch komen, kan in haar optiek alleen met grote sprongen. Want, zegt zij tijdens haar presentatie: „Als de sector kleine stappen blijft zetten, dan blijft het dezelfde problemen houden, omdat de sector dan nog steeds klein is.” Volgens Smit zou de afzet jaarlijks 30 procent moeten groeien om zo snel mogelijk minimaal 9 procent marktaandeel te realiseren. In de wereld van 9 procent marktaandeel is het voor de gehele sector makkelijker om kwaliteit te borgen, om beschikbaarheid te garanderen, te professionaliseren en hierdoor de prijs van het product betaalbaar te houden. Ze geeft aan dat de sector bij 9 procent relevanter en competitiever wordt. Het is een kwestie van ‘er door heen gaan’ om de ketens uiteindelijk effectiever te kunnen inzetten waardoor er kosten bespaard kunnen worden.

Om dit te kunnen bereiken moet de sector ‘met elkaar in cadans’ komen. Dit kan volgens Smit door samen de krachten te bundelen. Zij geeft aan dat een positieve houding hiervoor belangrijk is. Ze drukt benadrukt in haar presentatie dat de sector een mooie club moet zijn, die aansluitingen moet zoeken, anderen verwelkomt en goed naar elkaar luistert.

Krachten bundelen op vier thema’s

Als kwartiermaker wil Smit samen met de gehele biologische sector en daarbuiten de krachten bundelen op vier thema’s. Ten eerste is bekendheid van het biologisch product met keurmerk bij de consument essentieel. Daarnaast zal de consument moeten begrijpen wat het keurmerk inhoudt. „Als er liefde ontstaat voor het product, dan krijgt het waarde,” legt Smit uit. Voor de consument zal een biologische optie altijd zichtbaar moeten zijn. In de horeca is dat op dit moment nog niet het geval. En als laatste: biologisch moet voor de consument zonder barrières verkrijgbaar zijn. Het vervangen van een product voor een biologische variant of het doen van goede promotie zijn hiervoor goede strategieën volgens haar.

Kaarten van de borst

Het is hierbij belangrijk dat het MKB, (zoals bijvoorbeeld supermarkten en horeca) inzicht moeten geven in omzet- en afzetgroei ambities voor de komende drie tot vijf jaar. Hierbij hoort een jaarlijkse update van de realisatie. Transparantie, dus voorspelbaar zijn, is essentieel voor een evenwichtige groei van de biologische sector en dat kan alleen als iedereen ‘de kaarten van de borst haalt’.

Kansen pakken

In het kader van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) moeten bedrijven rapporteren over hun maatschappelijke impact. Dit zou een uitgelezen kans zijn om de maatschappelijke voordelen van de biologische landbouw transparant te maken en te waarderen. Ook de eiwittransitie biedt volop kansen voor de biologische sector, benadrukt Smit.

Activiteiten komende drie jaar

Naast de bekende consumentencampagne die dit jaar van start zal gaan, lichtte Smit nog een tipje van de sluier op betreffende overheidsacties de komende jaren. Kort noemt zij een aantal onderwerpen: er zal binnenkort ingezet worden op een inkoopkeurmerk voor catering en horeca. Ook wordt er een cateringpilot afgerond waarin duidelijk moet worden welke stappen er nodig zijn om tot 25 procent bio te komen.

Gezondheid als hefboom

Vanuit de zaal komt de oproep dat de overheid moediger zou moeten zijn door meer op te komen voor de gezondheidsvoordelen van de biologische landbouw. Dit zou een enorm hefboomeffect kunnen hebben, maar naar de mening van vele aanwezigen is LNV hierin heel te behoudend. Sepha Smit en Henk Offringa (topambtenaar bij LNV en verantwoordelijk voor de uitvoering van het actieplan biologisch en tevens in de zaal om een update te geven over het actieplan biologisch) geven hier geen antwoord op. Gezondheid is nu geen onderdeel van de marktontwikkelingsstrategie, legt Smit later uit.

Robin Food Coalition

De Robin Food Coalition (RFC) is in 2023 opgericht en pleit voor een gezonde, biologische toekomst voor iedereen. De coalitie bestaat uit vijftig MKB bedrijven gericht op duurzaamheid en biologische landbouw. De RFC is opgericht om de positie van biologische bedrijven te versterken en bij te dragen aan het verder ontwikkelen van de markt.

Op de hoogte blijven van het nieuws en achtergronden uit de biologisch (dynamische) landbouw? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief, of lees drie maanden gratis Vakblad Ekoland én alle top artikelen online.

Foto van Anna Veltman
Tekst: Anna Veltman

Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland én trotse eigenaar van een hele grote mobiele kippenkar.

Beeld: Natasja Beverloo

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
Top