Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktJumbo: extra promotie zorgt voor meer online consumptie biologische producten

Jumbo: extra promotie zorgt voor meer online consumptie biologische producten

Door extra promotie zijn biologische producten op Jumbo.com afgelopen zomer meer onder de aandacht gebracht, als onderdeel van de campagne ‘de mooiste boodschap is bio’. Naast extra zichtbaarheid door banners en inspiratielijstjes, worden klanten gestimuleerd om vaker biologische producten te kiezen.

Dit gebeurt door middel van cross sells: klanten die een pak biologische melk toevoegen aan hun winkelmandje, zien automatisch suggesties voor andere biologische producten, zoals muesli en fruit. Jumbo heeft na de succesvolle pilot besloten om deze nudges blijvend in te zetten. Nudgen is een gedragspsychologische motivatiechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen.

Supermarktketen Jumbo, zuivelcoöperatie Arla Foods, Coöperatie Eko Holland en Bionext werken middels nudges samen om biologische producten meer zichtbaarheid te geven en een duurzame keuze te stimuleren. Afgelopen zomer vond er gedurende acht weken online een pilot plaats, om te onderzoeken hoe online klanten van Jumbo vaker voor biologisch kiezen, om op die manier het aandeel biologisch zuivel te vergroten. Een instapproduct als zuivel blijkt een goede manier om de consumenten ook andere biologische producten te laten proberen.

Effect

„We zien dat de inzet van cross sells en het tonen van een inspiratielijstje bij zoekgedrag naar zuivel, groente, fruit en eieren ervoor zorgen dat er meer biologische producten worden gekocht. Om die reden laten we die nog een tijdje staan”, aldus Severine Hennissen, Lead Shopmanager E-commerce bij Jumbo Supermarkten. „Hoewel de inzet van nudges mooie inzichten oplevert, zullen we meer moeten testen om erachter te komen hoe we consumenten kunnen helpen bij het maken van de keuze voor biologisch.”

Biologisch is een duurzame keuze, omdat biologische boeren investeren in gezonde bodem, zonder kunstmest. Ze voeden de bodem met compost en mest van eigen boerderij, waardoor de weide vol groeit met kruiden, klavers en bloemen. Een gezonde bodem is beter bestand tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering, omdat het gras en andere plantensoorten een groot wortelnet kunnen ontwikkelen. Op deze manier draagt de biologische boer bij aan de veerkracht van het ecosysteem.

Europese campagne

De online pilot is onderdeel van de Europese consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio’, met als doel om consumenten structureel vaker voor biologisch te laten kiezen. Deze driejarige campagne is in 2022 door Bionext gestart. Door de inzet van nudges in de winkel en online winkelomgeving, worden consumenten gestimuleerd om voor biologisch te kiezen. Er staan komend jaar meer nudges op de planning, zowel in de winkel als online. Om de nudges op alle productcategorieën mogelijk te maken, wordt vanuit de campagne doorlopend samenwerking gezocht met partijen binnen de keten.

Foto van Bas Lageschaar
Tekst: Bas Lageschaar

Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.

Beeld: Bionext

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top