logoClose menu
Menu
  • Nieuws
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Het LeerErf
Close submenu ( Nieuws) Nieuws
  • Home
  • Bodem
  • Bemesting
  • Plantgezondheid
  • Markt
  • Wet & regelgeving
  • Teelt
  • Dierhouderij
Close submenu (Vakblad)Vakblad
  • Jaargangen
  • Verschijningsdata
  • Abonneren
Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktConsumenten in Duitsland kopen biologisch steeds vaker bij discounters

Consumenten in Duitsland kopen biologisch steeds vaker bij discounters

Consumenten in Duitsland kopen biologische producten steeds vaker bij discount-supermarkten en minder vaak bij biologische supermarkten. Vorig jaar daalde de omzet van biologische supermarkten en natuurvoedingswinkels met 18 procent, terwijl de afzet van biologische producten bij discounters als Aldi en Lidl juist steeg.

De afzet van biologische producten van deze discount-supermarkten steeg vorig jaar met 11 procent. Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt is de inflatie in Duitsland de oorzaak van deze ontwikkeling. 'Doordat alle levensmiddelen duurder zijn geworden, zijn mensen niet meer bereid om nog meer geld uit te geven aan biologische producten', schrijft de krant.

Kwalitatief minder goed

Het zijn de discounters die wegens inflatie juist profiteren. Het Handelsblatt geeft aan dat de biologische producten hier wel goedkoper zijn, maar dat de producten kwalitatief minder goed kunnen zijn.

Het biologische merk Alnatura kreeg ook te maken met een afzetdaling. Daarom introduceerde het merk een nieuwe keten onder de naam ‘Prima! Alnatura’, om een deel van haar klanten weer terug te krijgen.

Eigen biologische merk

De discounter Netto probeert nu net als Aldi Süd haar eigen biologische merk op de markt te brengen. Netto lanceerde het merk ‘Naturkind’, maar ondervond al snel dat dit minder werd verkocht dan de discounter verwachtte. Daarom gaat Netto nu weer over het op merk ‘BioBio’. Aldi Süd introduceerde het nieuwe merk ‘Nur Nur Natur’ en garandeert bij dit merk een goede kwaliteit van biologische producten.

De Aldi zet nog een andere stap richting biologische productie door het eerste bedrijf te zijn die de intentieverklaring van de ‘Eerlijke en Ecologische Markteconomie’ (FÖM) ondertekent. De FÖM is een initiatief dat staat voor eerlijk en ecologisch ondernemen. Steffen Reese, directeur van Naturland, vindt het ondertekenen van de verklaring door de Aldi een belangrijk signaal voor de biologische sector.

Tekst: Loes van Schriek

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
Top