logoClose menu
Menu
  • Nieuws
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Het LeerErf
Close submenu ( Nieuws) Nieuws
  • Home
  • Bodem
  • Bemesting
  • Plantgezondheid
  • Markt
  • Wet & regelgeving
  • Teelt
  • Dierhouderij
Close submenu (Vakblad)Vakblad
  • Jaargangen
  • Verschijningsdata
  • Abonneren
Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktBionext komt met verslag eerste campagnejaar

Bionext komt met verslag eerste campagnejaar

'de beste boodschap is bio'

Bionext is vorig jaar de 3-jarige promotiecampagne ‘de mooiste boodschap is bio’ gestart. Met deze campagne wil Bionext de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk vergroten. Het eerste jaar is voorbij, Bionext komt met een overzicht.

De ketenorganisatie heeft in het najaar van 2021, namens de Nederlandse biologische sector, een aanvraag bij de EU ingediend voor een nieuwe promotiecampagne om de vraag naar biologische producten te stimuleren.

Doelstellingen

Bionext zet in op de volgende doelen voor deze driejarige campagne. Ten eerste: groei van bekendheid EU-biologisch keurmerk naar 60% in 2024. Ten tweede, groei van vertrouwen in EU-biologisch keurmerk onder consumenten die keurmerk herkennen naar 60% in 2024. Ten derde, moet het marktaandeel biologische producten groeien naar 6,5% in 2024.

Duwtje geven

Doormiddel van de campagne wil Bionext lichtgroene consumenten stimuleren biologisch te kopen en daarmee ‘de kloof tussen intentie en gedrag verkleinen’. Dit doormiddel van een publiekscampagne en een nudginscampagne. ‘Nudgen’ betekend letterlijk ‘aanstoten’ of ‘een duwtje geven’. Nudgen is een motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Met andere woorden: consumenten onbewust een duwtje in de rug geven om meer biologisch te kopen. Bionext heeft afgelopen jaar twee nudges opgezet. Minder dan verwacht, omdat ‘supermarktketens zich in mindere mate wilde profileren met biologisch vanwege de ‘duurdere uitstraling’’, dit heeft alles te maken met de huidige koopkrachtcrisis. Het onderzoek naar de effectiviteit van de nudges loopt nog. Lees hier de hele publicatie over het eerste campagne jaar.

Foto van Anna Veltman
Tekst: Anna Veltman

Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland.

Beeld: Ruth van Schriek

Bron: Bionext

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
Top