Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktOmzet biologisch plust met 25 procent in 2022

Toenemend aanbod biologisch en inflatie zorgen voor forse groei

Omzet biologisch plust met 25 procent in 2022

Door het groeiende aanbod biologisch is de omzet van biologische producten vorig jaar met 25 procent gestegen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van GfK (2023) en naar buiten gebracht door brancheorganisatie Bionext. De omzetstijging bestaat voor 15 procent uit toenemend volume en 10 procent uit de gemiddelde prijsstijging.

'Nederlandse huishoudens kochten niet alleen meer, maar ook vaker biologisch. De aankoopfrequentie steeg met +15 procent. De voornaamste reden om biologisch te kopen is diervriendelijkheid (84 procent), gevolgd door de positieve impact op het klimaat en de bodemkwaliteit (79 procent). De meerderheid van de consumenten zou nog vaker biologisch kopen als het goedkoper zou zijn (77 procent) of als er een biologische variant beschikbaar is (35 procent), zo blijkt uit aanvullend onderzoek van I&O (2023)', schrijft Bionext.

1,4 miljard euro

De absolute omzet van biologische voedingsmiddelen steeg in 2022 met 25 procent naar 1,4 miljard euro volgens GfK. Daarmee is van de totale FMCG-omzet voor huishoudelijk gebruik 3,5 procent biologisch. Ook het absolute volume van biologisch nam met 15 procent toe, terwijl het volume van niet-biologische producten juist daalde. Ondanks dat de omzet van beide groepen is gestegen, groeide biologisch fors harder.

De flinke omzetstijging van biologische voeding is onder meer een gevolg van het toenemende biologische product aanbod. Supermarkten spelen een belangrijke rol in het aanbod, aangezien 73 procent van alle biologische producten in de supermarkt worden gekocht. Bionext: 'Supermarkt PLUS besloot vorig jaar uitsluitend nog biologische drinkzuivel onder haar huismerk aan te bieden en ook Albert Heijn ging over op alleen nog biologische volkorenpasta.'

De groep consumenten die één keer per week of vaker biologisch koopt, ook wel de ‘Heavy buyers’, steeg het hardst. De grootste groep zijn ‘Medium buyers’, ofwel consumenten die 12-52 keer per jaar biologisch kopen. Dit zijn bijna 40 procent van Nederlandse huishoudens (3,2 miljoen). Zij kopen gemiddeld 3,1 keer per maand biologisch, zo’n 37,4 keer per jaar (+15 procent).

Aanbod en afzet

„Willen we naar 15 procent biologische landbouw groeien, dan is het van groot belang dat niet alleen het aanbod, maar ook de afzet van biologische producten fors toeneemt. We zijn heel blij dat steeds meer consumenten en organisaties zelfs in economische zware tijden die bewuste keuze maken", aldus Michaël Wilde, directeur van Bionext.

77 procent van de consumenten zou vaker biologisch kopen als biologische producten goedkoper zouden zijn. Diervriendelijkheid is de belangrijkste reden (84 procent) om voor biologisch te kiezen. Daarna volgt milieu: 79 procent vindt het belangrijk dat de productie van biologische voeding bijdraagt aan een gezonde bodem, zonder negatieve impact op de waterkwaliteit (78 procent).

Foto van Guus Daamen
Tekst: Guus Daamen

Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.

Bron: Bionext

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top