Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsTeeltPlantaardig het nieuwe normaal: Transitiecoalitie Voedsel in gesprek met Steven IJzerman

Plantaardig het nieuwe normaal: Transitiecoalitie Voedsel in gesprek met Steven IJzerman

In 2022 riepen ruim 200 koplopers uit de Landbouw- en voedselsector de politiek op om Plantaardig het Nieuwe Normaal te maken. Nu, een jaar later deelt Transitiecoalitie Voedsel het impactrapport. Het rapport geeft een overzicht van wat de coalitie de afgelopen tijd voor elkaar heeft gekregen. Ook worden de nieuwe plannen voor 2023 gepresenteerd. Welke rol speelt de retail in deze transitie? Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij Udea beantwoord een aantal vragen over de rol van de bio-speciaalzaak in deze transitie.

Biologische telers staan in de startblokken voor de teelt van eiwithoudende gewassen. Maar is de markt er klaar voor? En welke rol speelt een groothandel hier in? IJzerman beantwoord een aantal vragen in gesprek met de transitiecoalitie:

Plantaardig alternatief makkelijker en beter verkrijgbaar

Of Udea een visie heeft wat betreft de eiwittransitie? „Ja zeker!” en die is al goed uitgedragen volgens IJzerman. De groothandel kiest er bewust voor om het plantaardig alternatief makkelijker, beter verkrijgbaar en daarmee interessanter te maken. Wat betreft dierlijke producten pleit hij voor een betere balans. „De wijze waarop we nu onze dierlijke eiwitten produceren maakt dat we eigenlijk de aarde aan het afbreken zijn. Door meer plantaardig te eten put je de aarde minder uit en ontstaat er een betere balans in de natuur. De dierlijke producten die we verkopen bieden we aan voor de juiste prijs om een dier op een waardige manier te kunnen houden. Verder kijken wij naar aanbod, actie- en promotiebeleid.

Vraag, aanbod of regulering?

„Als je kijkt naar wat we in Nederland eten komt het voor het grootste gedeelte uit bio speciaalzaken en supermarkt. Daar wordt de keuze gemaakt voor het eten. En daarmee heeft iedere consument een ontzettend grote invloed op de aarde.” Hij noemt de bio-speciaalzaak en supermarkt dan ook een impactmaker die stappen kan zetten in het aanbieden van gezond en duurzaam voedsel. „Maar de consument zal ook moeten veranderen. Op het moment dat de consument laat zien dat ze meer plantaardige producten willen, gaan de bio-speciaalzaken en supermarkt dit ook vanzelf aanbieden”. Volgens Steven kan de consument het snelst verandering teweegbrengen. „Als consumenten morgen massaal beslissen om de helft minder vlees en zuivel te gaan eten, dan past de bio-speciaalzaken en supermarkt daar vanzelf het assortiment op aan”. Wat betreft de politiek, is het volgens IJzerman een kwestie van een lange adem. „Het is een vereiste om zowel de politiek als de maatschappij mee te krijgen in de ambitie naar een meer plantaardig eetpatroon”.

Huidige situatie

Een normverschuiving lijkt plaats te vinden waardoor het steeds meer normaal is om af en toe geen vlees te eten. Steeds meer mensen maken bewust de keuze om vegetarisch of veganistisch te eten. Toch lijkt er volgens het nieuws een discrepantie te zijn in de verkoopcijfers. Mensen zijn wel meer vleesvervangers, maar niet minder vlees gaan eten. Udea probeert wel de vleesconsumptie te verlagen ten gunste van plantaardige alternatieven. Door acties aan te bieden met dierlijke producten, ontstaat een verleiding waardoor het gekocht blijft worden. De groohandel neemt zelf de verantwoordelijkheid om het de bio-speciaalzaken makkelijker te maken om te kiezen voor de gezonde, plantaardige keuze o.a. door niet te stunten met vleesprijzen”.

Wat kan Transitiecoalitie Voedsel doen?

Transitiecoalitie Voedsel (TcV) kan de eiwittransitie en alles wat daarbij komt kijken kenbaar en belangrijk maken en het op agenda’s krijgen bij politici, het bedrijfsleven en ook bij de consument. Het bedrijfsleven moet gestimuleerd worden en de overheid moet het noodzakelijk maken om met de eiwittransitie aan de slag te gaan. „Via de overheid kan de consument indirect worden meegenomen in dit verhaal en daarmee belangrijk worden gemaakt bij een grote groep”.

Bekijk hier het impactrapport.

Foto van Anna Veltman
Tekst: Anna Veltman

Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland.

Beeld: Agrio archief

Bron: Udea

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top