Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktConsument besteedt 36 procent meer aan biologisch

Consument besteedt 36 procent meer aan biologisch

Uit een nieuwe GfK analyse over 2022 blijkt dat consumenten vorig jaar 36 procent meer hebben uitgegeven aan biologische producten. De analyse werd gepresenteerd op de Biobeurs vorige week.

Het aantal huishoudens dat wel eens biologisch koopt, is ten opzichte van 2020 licht gestegen naar 96,4 procent, zo blijkt uit een nieuwe GfK analyse. ‘Afgelopen jaar eindigde er 33 keer een biologisch product in ons boodschappenmandje, in 2020 was dit nog 29 keer’, concludeert Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding op basis van de cijfers. ‘Ook de gemiddelde besteding per biologische aankoop steeg, van 4,50 euro naar 5,30 euro.’ De totale biologische omzet is nu goed voor 1,4 miljard euro, 36 procent meer dan in 2020.

Supermarkt 73 procent

Van de biologische omzet komt 73 procent voort uit verkoop in de supermarkt. De totale biologische omzet steeg het afgelopen jaar met 36 procent, maar de verkoop van biologische versproducten groeide harder (+ 41 procent) dan de verkoop van biologische kruidenierswaren (+ 25 procent). Biologische versproducten zijn goed voor 68 procent van de biologische omzet. ‘Kortom, consumenten kopen meer versproducten dan biologische houdbare producten’, aldus Bionext.

Bovengemiddeld inkomen

De impact van de crisis op huishoudens is ook onderzocht: 68,4 procent van de biologische omzet komt van groepen die (nog) geen last hebben van de crisis. ‘Biologisch wordt vooral gekocht door huishoudens met kinderen met een bovengemiddeld inkomen, tweeverdieners, kostwinners en welgestelde gepensioneerden’, concludeert Bionext. ‘Samen zijn zij goed voor 60 procent van de totale omzet.’ Gezonde ingrediënten blijkt de belangrijkste reden voor de keuze voor biologische voeding (41 procent).

Uitleg is de sleutel

Bionext: ‘Consumenten die biologisch al belangrijk vinden, hebben een biologisch omzet aandeel dat vijf keer hoger ligt dan consumenten die geen biologische voorkeur hebben. Uitleg over biologisch en het belang van biologisch overbrengen aan de consument lijkt de sleutel tot groei van de biologische omzet. De consumentencampagne ‘de Mooiste Boodschap is bio’ helpt consumenten om vaker voor biologisch te kiezen, onder andere door nudges in de winkel. Als invulling van het Actieplan Biologisch van het Ministerie van LNV, om voor 2030 naar 15 procent biologisch te groeien, wordt de campagne komend jaar ondersteund met een TV-Spot.’

Foto van Erik Kruisselbrink
Tekst: Erik Kruisselbrink

Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top