Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktFotoserie: WeGrowOrganic: ‘Politiek is aan zet om biologische landbouw verder te laten groeien’

Fotoserie: WeGrowOrganic: ‘Politiek is aan zet om biologische landbouw verder te laten groeien’

Wouter Snippe van WeGrowOrganic: „Tjeerd de Groot heeft het bijvoorbeeld altijd over de teeltkant, terwijl hij nooit kritisch is naar de consumentenkant.”
Wouter Snippe van WeGrowOrganic: „Tjeerd de Groot heeft het bijvoorbeeld altijd over de teeltkant, terwijl hij nooit kritisch is naar de consumentenkant.” Beeld: Fenneke Wiepkema
Het aanbod van biologische producten groeit, maar aan de vraagkant gebeurt er te weinig. Dáár ligt een rol voor de politiek, vindt mede-eigenaar Wouter Snippe van het teelt- en verwerkingsbedrijf WeGrowOrganic in Zeewolde (FL).

„De politiek en de maatschappij zeggen dat ze willen verduurzamen, en daar wordt vaak in één adem biologisch bij genoemd. Maar het gaat in die discussie alleen maar over de productie, niemand heeft het over de consumptiekant.” En dát moet veranderen, stelt hij.

Politiek en retail

Vrijdag wordt de nieuwbouw bij WeGrowOrganic, een nieuwe bewaar- en verwerkingshal, geopend. Bij de opening willen Snippe en zijn compagnon Thijs Geerse vooral aandacht vragen voor de groei van de afzet van biologische producten. Voor de opening hebben ze de uitnodigingen dan ook heel breed verstuurd; van politici tot retail, van de EU tot de Tweede Kamer, en ook de algemene media zijn nadrukkelijk gevraagd te komen. „We moeten met elkaar die bal oppakken. We moeten de consument zien uit te leggen wat het betekent als je kiest voor biologisch”, zegt Snippe. „Tjeerd de Groot heeft het bijvoorbeeld altijd over de teeltkant, terwijl hij nooit kritisch is naar de consumentenkant.” Hij is dan ook één van de genodigden. Zaterdag 11 juni is er een open dag waar iedereen welkom is.

Het is nu of nooit, meent de ondernemer. „Ik ben er van overtuigd dat meer mensen zullen kiezen voor biologische producten, als wij hen maar kunnen uitleggen waar biologisch voor staat.” Maar er speelt meer mee. „Ook de prijs moet goed zijn, het gat tussen biologisch en gangbaar moet kleiner.”

Samenwerkingsverband bio-boeren

WeGrowOrganic is in slechts enkele jaren uitgegroeid van een samenwerkingsverband van enkele biologische boeren uit Zeewolde naar een volwaardig teelt- en verwerkingsbedrijf van biologische groenten dat rechtstreeks en jaarrond levert aan eindafnemers in Nederland en elders in Europa. Inmiddels vertegenwoordigen Snippe en Geerse de afzet van circa veertig telers uit het hele land. Snippe benadrukt dat WeGrowOrganic geen coöperatie is. „We gaan samenwerkingsverbanden met telers aan voor langere termijn. Zo proberen we gezamenlijk de biologische afzetmarkt te vergroten. Iedere telers verbouwt het product waar zijn kracht ligt en samen kijken we waar vraag naar is.”

Lees verder bij de foto’s

Lees ook de reportage over WeGrowOrganic in de Veldpost van zaterdag 11 juni

WeGrowOrganic is in slechts enkele jaren uitgegroeid van een samenwerkingsverband van enkele biologische boeren uit Zeewolde naar een volwaardig teelt- en verwerkingsbedrijf van biologische groenten. Het bedrijf breidt nu uit met een nieuwe bewaar- en ver
De nieuwe hal is voorzien van condensbewaring en biedt ruimte aan circa 4.000 kisten, verdeeld over vier cellen.
In de hal is de sorteerlijn voor de uien uitgebreid. Deze is nu voorzien van vier bunkers waardoor het sorteren altijd door kan gaan.
Dat is een grote verbetering, vindt Snippe. „Als we in het verleden een storing hadden bij de verpakkingslijn stond het sorteren en lezen ook stil. Nu kan dat dankzij de bunkers non-stop doorgaan.”
Het aanbod van WeGrowOrganic is qua assortiment nog redelijk beperkt; uien, pompoenen, wortelen en aardappelen. Pompoenen zijn vooral in Duitsland een gewild product. Snippe ziet die markt groeien, maar ziet tegelijkertijd ook een bedreiging op zich afkom
De afzet is breed: Bigbags met uien voor Zweden, in de zwarte kistjes liggen uien voor de supermarkt in Duitsland.
Wouter Snippe: „Ik ben er van overtuigd dat meer mensen zullen kiezen voor biologische producten, als wij hen maar kunnen uitleggen waar biologisch voor staat.”
WeGrowOrganic is in slechts enkele jaren uitgegroeid van een samenwerkingsverband van enkele biologische boeren uit Zeewolde naar een volwaardig teelt- en verwerkingsbedrijf van biologische groenten. Het bedrijf breidt nu uit met een nieuwe bewaar- en ver
WeGrowOrganic is in slechts enkele jaren uitgegroeid van een samenwerkingsverband van enkele biologische boeren uit Zeewolde naar een volwaardig teelt- en verwerkingsbedrijf van biologische groenten. Het bedrijf breidt nu uit met een nieuwe bewaar- en verwerkingshal (rechts).
De nieuwe hal is voorzien van condensbewaring en biedt ruimte aan circa 4.000 kisten, verdeeld over vier cellen.
De nieuwe hal is voorzien van condensbewaring en biedt ruimte aan circa 4.000 kisten, verdeeld over vier cellen.
In de hal is de sorteerlijn voor de uien uitgebreid. Deze is nu voorzien van vier bunkers waardoor het sorteren altijd door kan gaan.
In de hal is de sorteerlijn voor de uien uitgebreid. Deze is nu voorzien van vier bunkers waardoor het sorteren altijd door kan gaan.
Dat is een grote verbetering, vindt Snippe. „Als we in het verleden een storing hadden bij de verpakkingslijn stond het sorteren en lezen ook stil. Nu kan dat dankzij de bunkers non-stop doorgaan.”
Dat is een grote verbetering, vindt Snippe. „Als we in het verleden een storing hadden bij de verpakkingslijn stond het sorteren en lezen ook stil. Nu kan dat dankzij de bunkers non-stop doorgaan.”
Het aanbod van WeGrowOrganic is qua assortiment nog redelijk beperkt; uien, pompoenen, wortelen en aardappelen. Pompoenen zijn vooral in Duitsland een gewild product. Snippe ziet die markt groeien, maar ziet tegelijkertijd ook een bedreiging op zich afkom
Het aanbod van WeGrowOrganic is qua assortiment nog redelijk beperkt; uien, pompoenen, wortelen en aardappelen. Pompoenen zijn vooral in Duitsland een gewild product. Snippe ziet die markt groeien, maar ziet tegelijkertijd ook een bedreiging op zich afkomen. „In het buitenland wordt regionale productie steeds belangrijker gevonden.
De afzet is breed: Bigbags met uien voor Zweden, in de zwarte kistjes liggen uien voor de supermarkt in Duitsland.
De afzet is breed: Bigbags met uien voor Zweden, in de zwarte kistjes liggen uien voor de supermarkt in Duitsland.
Wouter Snippe: „Ik ben er van overtuigd dat meer mensen zullen kiezen voor biologische producten, als wij hen maar kunnen uitleggen waar biologisch voor staat.”
Wouter Snippe: „Ik ben er van overtuigd dat meer mensen zullen kiezen voor biologische producten, als wij hen maar kunnen uitleggen waar biologisch voor staat.”
Foto van Fenneke Wiepkema
Tekst: Fenneke Wiepkema

Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.

Beeld: Fenneke Wiepkema

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Akkerwijzer.nl logo
Alles over de akkerbouw, economische ontwikkelingen, verschillende teelten, gewasbescherming, bodemgezondheid, bewaring, bemesting, marktprijzen en het weer.
Veld-post.nl logo
Landbouwnieuws uit Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland over agrarische bedrijfsontwikkeling, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, verzilting, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, weidevogel
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top