Beleefpad op maat vertelt het verhaal van een boerenbedrijf: 'Omzet boerderijwinkel omhoog'

Op bioboerderij Hoeve Kazan – met een boerderijwinkel, allerlei activiteiten en een bezoekersplatform in de stal - vinden bezoekers ook een informatief en interactief beleefpad op en rond het erf.
Dwalen
Saskia Joha-van Abswoude is boer op Hoeve Kazan in Nieuwveen (ZH) en vertelt: „Ik wilde meer mensen op mijn erf, maar wilde niet altijd hetzelfde verhaal vertellen. En ik wilde ook niet dat mensen overal te pas en te onpas lopen, maar wel dat mensen zonder vooroordelen over het erf kunnen dwalen. Zonder dat wij er te veel werk aan hebben.”
Bezoekers kunnen dan met een wandelpad met informatiebordjes leren over wat een boer doet. „Maar dat is zo klassiek, zo niet een beetje saai.”
Verhaallijn
Joha zocht dus verder: „Ik was op de Floriade geweest en in een paviljoen had ik een mooie expositie over bijen gezien, in allerlei vormen en erg informatief. Ik kende de beheerder van het desbetreffende paviljoen en vroeg wie dat pad had aangelegd. Zo heb ik het lijntje met Barbe Toink kunnen leggen. Ze kwam langs en we zaten als snel met dezelfde ideeën aan tafel.”
Samen zetten Joha en Toink een verhaallijn op. „We hebben bepaald hoe lerend, informerend en inspirerend ons nieuwe beleefpad moest zijn, inclusief activiteiten. Dat werden een vragen op onze informatiebordjes en een speciale speurkaart.”
Mensen worden nieuwsgierig en stappen van de fiets af. Zo gaat de omzet in de boerderijwinkel omhoog.
Barbe Messing, beleefpadenontwerper
Saskia Joha ziet het effect van het beleefpad: „Het erf is direct toegankelijker en heel uitnodigend door de borden met hun mooie heldere kleuren en aansprekende teksten. Het erf is veel welkomer dan voorheen. Ik zie mensen lezen en dingen aanwijzen.”
Klanten stellen vragen in de winkel en komen dan terug op de informatie op de bordjes. „Er gaat bijvoorbeeld een bordje over mest, en ik heb meerdere mensen met hun handen mensen mest zien pakken. Dat geeft echt het idee dat het beleefpad mensen aan het doen en denken zet. Het is geen route van a tot z, maar intuïtief. Vanaf elk bord kan je een volgend bordje zien zodat mensen erop af kunnen lopen. Op meerdere manieren heeft het een positieve invloed op ons erf. Zelfs als we er niet zijn kunnen mensen zelfstandig een rondje over ons erf lopen. Bezoekers zijn superpositief en vinden het mooi en passend bij het erf.”
Zo kan een beleefpad een goede, interactieve manier zijn om mensen te informeren over een onderwerp, en uniek voor jouw bedrijf. Een boeiend beleefpad prikkelt de zintuigen, wekt nieuwsgierigheid en biedt onvergetelijke momenten. Hiermee is het een goede manier om de banden met de gemeenschap te versterken en een bedrijf te verbinden met de omgeving.
Kunstacademie
Barbe Messing van Toink Creatie legt beleefpaden aan. „Ik heb lang geleden aan de kunstacademie vormgevende kunsten gedaan. Mijn hart ligt bij natuur, educatie en cultuur. Ik vind het fijn als mensen door ervaringen kunnen leren. En de unieke verhalen maken het werk leuk.”
Messing werkte bijvoorbeeld aan het pad voor bioboerderij de Zeekraal op Terschelling. „Enorme stalen gruttokuikens staan als elementen voor in de tuin. Mensen worden nieuwsgierig en stappen van de fiets af. Zo gaat de omzet van de boerderijwinkel omhoog.”
Bijen en lammetjes
Ook ontwikkelde Messing de Wilde Bijen Expeditie met de Bee Foundation voor de Floriade. „Nu is die omgebouwd naar een reizende expeditie. Een tijdelijk pad kan ook, bijvoorbeeld een lammetjespad. Dat beleefpad is er natuurlijk alleen in de lammertijd.”
Messing heeft al heel wat paden ontwikkeld: „Als er iemand bij mij komt, hoor ik graag het verhaal. Per boerderij kijken we waar de boer een band mee heeft. Het verhaal moet je dicht bij huis houden, elke boerderij is uniek. En het pad moet het verhaal vertellen, zodat de boer dat niet hoeft. Je kan met het pad de aandacht vestigen op de dingen op het erf waar de mensen mogen komen. Zodat mensen zich vrij kunnen bewegen.”
Investering
Aanleg van het beleefpad bij Hoeve Kazan was een flinke investering in één keer. Joha: „Gelukkig hebben Leader en de Vogelbescherming mee geïnvesteerd. Het ligt ook aan de hoeveelheid elementen in je beleefpad. Bij ons hangen veel borden van de hoogste kwaliteit. Ook is ons pad gericht op een breed publiek, zowel voor volwassenen als kinderen.”
Een eenvoudiger aanpak kan ook. „Dan begin je met twee of drie borden en in de jaren erna hang je er meer bij. Maar voor ons is het die investering echt waard geweest. Ik heb de teksten zelf geschreven en de foto’s toegevoegd.”
Hoeve Kazan heeft het beleefpad nu vier jaar en het is nog altijd leuk volgens Joha. „Voor nu is dit een goede basis, maar je blijft denken, wat kan er nog bij zodat mensen nog meer interactie hebben met planten en dieren.”
Joha en Toink organiseren samen een workshop over beleefpaden voor boeren, beleidsmakers en andere belangstellenden. Joha: „Toegevoegde waarde voor je erf met focus op klantenbinding. Het is gewoon zonde om deze schat niet met mensen te delen. Ze zijn steeds meer op zoek naar beleving en entertainment, en dit is gewoon een hele mooie manier om dat te bereiken.”
Workshop Beleefpad
Op 13 januari van 11 tot 15 uur inclusief lunch kun je meedoen aan de workshop ‘Beleefpad; van idee naar doen’ op demobedrijf Hoeve Kazan in Nieuwveen (ZH). Saskia Joha, Hoeve Kazan en Barbe Messing, Toink Creatie geven de workshop. Aanmelden via zoogkoenatuurlijk.nl of door een mailtje naar: zoogkoenatuurlijk@gmail.com
Tekst: Marquerite Stelling
Beeld: Marquerite Stelling










