Rapport ketenontwikkelvisie Biologische Landbouw: ‘ketenakkoorden sluiten, vervangingsstrategieën stimuleren en gemaksproducten produceren’

‘Bij het opschalen van biologische ketens moet worden gekeken hoe schaalvergroting, ketenefficiëntie en prijsstelling kunnen bijdragen aan een concurrerende prijsstelling’, schrijven de onderzoekers in het trendrapport.
Dit omdat consumenten die duurzame producten willen kopen óók letten op de prijs, zowel jonge als oudere generaties. ‘Ook in de toekomst blijft de betaalbaarheid van biologische producten een thema.’
Omdat de jongere generatie gaat voor ‘gemaksproducten’ is een van de adviezen om deze producten samen te stellen uit biologische én niet-biologische ingrediënten, ook om de kosten van het eindproduct te drukken. ‘De toenemende vraag naar gemaksproducten, vaak samengesteld uit meerdere ingrediënten, biedt kansen voor biologische producten. Door in deze samengestelde producten deels biologische ingrediënten te verwerken, neemt de afzet toe, maar blijft het prijsverschil beperkt.’
Onderbouwing
Wel zijn er dan wat barrières te slechten. ‘De details van de regels rondom samengestelde producten zijn niet altijd bekend. Bedrijven zouden gebaat zijn bij hulp nodig om zich hierin te verdiepen. Het is nu vaak moeilijk om de voordelen van biologische producten te onderbouwen. Wetenschappelijk onderzoek naar gezondheidsvoordelen van biologisch is nodig en de biologische ketens moeten zien aan te sluiten bij de bewegingen die gericht zijn op ontwikkeling van een gemeenschappelijke duurzaamheidstaal.’
Het rapport is veel uitgebreider. Schuttelaar & Partners interviewde veel mensen, zowel uit de gangbare als uit de biologische sector. Ook waren er gesprekken met consumenten en zitten er rekenvoorbeelden in het rapport. Volgens de onderzoekers is het een idee om akkoorden te gaan sluiten tussen boeren en ketenpartijen. Bijvoorbeeld een Hutspot-akkoord: een ketenafspraak tussen groepen telers en retailers over drie basisproducten: aardappel, peen en ui.
Tosti-akkoord
Of een Tosti-akkoord voor foodservice-bedrijven: ‘Het idee: alle tosti’s die worden geserveerd in een bedrijfskantine, zorginstelling, school en overheidsinstelling worden vanaf een vast moment 100% biologisch (brood, kaas, boter, ham). Door één herkenbaar product volledig om te zetten, laat de sector zien dat verduurzaming mogelijk is, zonder complexiteit of grote meerkosten. De kracht van dit akkoord zit in eenvoud en de kringloop. Door ook vlees te betrekken in het product krijgt een van de belangrijke principes van biologische landbouw, namelijk de noodzakelijke kringloop, zijn plek.’
Vervangingsstrategie in de supermarkt is waarschijnlijk echter het effectiefst. ‘Retailers zijn het grootste afzetkanaal. Door hun biologische groeidoelstellingen te verlengen tot 2030 en uit te breiden naar meer productcategorieën dan alleen AGF, kunnen zij de vraag naar biologische producten vergroten. Met doelen voor dierlijke producten kunnen zij bovendien bijdragen aan het sluiten van kringlopen. Biologisch moet voor de consument eenvoudig en vanzelfsprekend zijn. Vervangingsstrategieën kunnen daarbij ondersteunen.’

