Agrico BioSelect: retail en telers moeten samen optrekken voor 'biologische doorbraak'

De Nederlandse ambitie is dat in 2030 minimaal vijftien procent van het landbouwareaal biologisch wordt beheerd. Of dat haalbaar is, was een van de vragen tijdens de bijeenkomst, georganiseerd door BioPlant en Agrico BioSelect. Volgens de sprekers ligt de lat hoog, maar is er zeker ruimte voor opschaling, mits de afzet van biologische producten gelijke tred houdt. Daarvoor is niet alleen een verandering in consumentengedrag nodig, zullen ook overheid én de gehele keten een bijdrage moeten leveren.
Jaarrond beschikbaarheid
Algemeen directeur Mark Zuidhof van Agrico BioSelect weet uit ervaring hoe belangrijk die ketensamenwerking is. Ongeveer 120 biologische akkerbouwers zijn aangesloten bij BioSelect, samen goed voor ruim duizend hectare biologische consumptieaardappelen. Dankzij verbeterde rassen en bewaartechnieken kan BioSelect supermarkten inmiddels jaarrond beleveren. „We doen nu testen met teelten over folie, zodat de eerste week juni geleverd kan worden. Daarbij lukt het om aardappelen tot eind juni te bewaren. We hebben dus geen product meer nodig uit Egypte.” Zuidhof benadrukt dat groei in de biologische productie alleen duurzaam is als de markt meegroeit: „Alles begint met voldoende afzetmogelijkheden. Wij volgen wat er in de markt gebeurt en spelen daar met ons areaal op in. Wij zijn klaar voor vaste afspraken en het leveren van jaarrond grote volumes.”
Ketenafspraken als motor
Ook vanuit de retail klinkt een pleidooi voor langjarige samenwerking. Quirine de Weerd van supermarktketen Lidl wil van ‘niche naar norm’ en wees erop dat „retail, telers, overheid; allemaal hebben ze een rol in het versterken van de afzet van biologische producten. Die krachten moeten we bundelen.” Lidl maakt al enige tijd meerjarenafspraken met biologische telers en verpakkers over onder meer volumegroei en prijzen. „Op deze manier willen wij een biologische leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk maken,” aldus De Weerd. Want, volgens haar kan je een duurzame verandering niet verwachten van de klant, maar heeft de retail hierin een belangrijke verantwoordelijkheid. Een voorbeeld is het ‘hutspotakkoord’ dat Lidl vorig jaar sloot met Biohuis, met als doel om de omzet in biologische aardappelen, groente en fruit in 2026 te verdubbelen.
Oproep tot versnelling
Jaap Korteweg van BioPlant sprak tijdens de bijeenkomst zijn verbazing uit over de trage groei van de verkoop van biologische producten. „Als Nederland zijn we op het gebied van biologisch hekkensluiter. We zitten qua kennis aan de top, en toch laten we het lopen.” Ook hij pleitte voor langjarige ketenafspraken en riep supermarkten op om biologisch geteelde producten nadrukkelijker voorrang te geven in het schap.
Uitdagingen in de teelt
Hoewel de marktpotentie groot is, blijven de teeltomstandigheden wisselend. Zuidhof wees op de afhankelijkheid van het weer en ziektedruk: „Seizoen 2024 kenmerkte zich door phytophthora als een jaar met lage opbrengsten en hoge prijzen. Dit jaar is het tegenovergestelde aan de orde. Dit jaar is het tegenovergestelde aan de orde. Het is dan voor een handelshuis de uitdaging om voldoende areaal in te plannen om je product te kunnen blijven aanbieden.” Volgens hem kunnen supermarkten helpen door biologische producten actiever te promoten. „Supermarkten kunnen met acties biologische producten meer op de kaart zetten en zo bijdragen aan een grotere afzet.”
Klaar voor groei
BioSelect zegt ook in jaren met tegenvallende oogsten voldoende aanbod te kunnen garanderen. „Wij kunnen in dat geval gebruik maken van ons netwerk van onze dochterbedrijven of partners in het buitenland,” aldus Zuidhof. „Daarmee kunnen we ook in jaren met tegenvallende opbrengsten jaarrond de vraag van de Nederlandse retail invullen.”
Zuidhof besluit met een oproep: „Ketenafspraken brengen alle schakels verder. Wij hopen op meer aanbod van biologische aardappelen in de supermarkten. Wij zijn er klaar voor.”
Nog geen nieuwe biorassen
De komende dagen houdt Agrico haar jaarlijkse ‘rassenshows’, waar nieuwe en bestaande rassen worden gepresenteerd. Voor de biologische sector zijn er dit jaar geen nieuwe ‘next generation rassen’ beschikbaar, maar er wordt hard gewerkt aan twee nieuw rassen die mogelijk volgend jaar worden gepresenteerd.

