Biologische producten op Duitse heilige grond: elf grote feesttenten Oktoberfest biologisch gecertificeerd

Dit jaar zijn er veel meer bio-producten die vroeger slechts sporadisch te vinden waren", vertelt projectleider Johanna Zierl in een interview. „Voorbeelden zijn de gerechten Kaiserschmarrn, Kässpatzen en biologische wijnen. Nieuw zijn ook vegetarische gerechten zoals kikkererwtenhummus, vegetarische gehaktballen en gerst-risotto. Alles bij elkaar worden er op het Oktoberfest steeds meer biologische producten gegeten en gedronken. Elf van de vijftien grote tenten zijn inmiddels bio-gecertificeerd."
300.000 kippen
Het gaat daarom al snel om een grote afzet. Het mass-evenement in het Zuiden van Duitsland trekt 6,7 miljoen bezoekers. „In twee weken gaan er meer dan 300.000 kippen aan het spit. Dat kan de bio-sector niet van de ene dag op de andere leveren. Maar stap voor stap ontstaan door de vraag van uitbaters nieuwe biologische producten, vaak met Beiers biokeurmerk."
Dat komt niet zomaar uit de lucht vallen. Met steun van de Duitse overheden (landelijk en de deelstaat) wordt er op bio-producten tijdens het bierfestijn ingezet. Zierl is verantwoordelijk voor het samenbrengen van alle betrokkenen in de keten: van landbouw, verwerking en handel tot aan de uitbaters van de grote tenten. „Door regionale biologische producten te gebruiken, brengen we een stukje thuisgevoel naar het feest en zetten we tegelijk een teken voor duurzaamheid en innovatie."
Steun
Ze helpt de uitbaters bij het vinden van toegang tot de biologische markt. „Enerzijds hebben we door evenementen en contacten nieuwe uitbaters erbij gekregen die eerder geen bio-producten aanboden. Belangrijker nog zijn de tenten die al wel een klein bio-aanbod hadden. Dankzij het project werd duidelijk dat ze meer wilden, maar steun nodig hadden. Het vinden van de juiste producten en leveranciers kost tijd en moeite. Daar kom ik in beeld: ik begeleid de uitbaters en hun teams praktisch bij het vinden van bio-producten die ze op hun menukaart willen zetten."
De uitbaters kunnen ongedwongen kiezen voor bio op de menukaart. De overheden die het 'project' rond meer bio op het Oktoberfest trekken, zorgen vooral voor ondersteuning. Zo was er in februari, dus ver voor het evenement een netwerkbijeenkomst in München. „Het gaat vooral om vertrouwen, luisteren en elkaar begrijpen. Bio met opgeheven vingertje verkondigen werkt niet. Voor sommige dingen vind je snel een oplossing, andere kosten tijd – en die moet je nemen. Op het terrein van het feest moet alles vanaf dag één foutloos werken, er is geen proefperiode. Daarom zijn professionele logistieke structuren nodig die leveren wat er op de kaart staat. Dat sluit kleine producenten niet uit: ook zij kunnen deel uitmaken van die structuren."

