Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktTrouw Duurzame 100: Kalverliefde nummer 1 start-up

Trouw Duurzame 100: Kalverliefde nummer 1 start-up

De zuivelstart-up Kalverliefde is door de Trouw Duurzame 100 uitgeroepen tot meest duurzame start-up van Nederland. Kalverliefde biedt boeren die kalveren bij de koe houden een extra premie, waardoor het financieel aantrekkelijker wordt kalveren bij de koe te houden.

Bij boeren die melk produceren voor Kalverliefde (verwerking vindt plaats bij Weerribben zuivel) blijven kalveren langer bij hun moeder: vaarskalveren drie maanden, stierkalveren vijf weken. Bij stierkalveren is het streven dat zij biologisch worden afgemest, al staat die sector nog in de kinderschoenen. Lukt dat niet, dan gaan de dieren naar Farmfields.

Premie

Boeren ontvangen bij Kalverliefde een premie van 12 cent bovenop de biodynamische melkprijs, die 5 cent hoger ligt dan biologisch. Daarmee hebben deelnemende boeren de hoogste melkprijs in de markt.

Zeven boeren aangesloten

Inmiddels doen zeven melkveehouders mee, waarvan zes biodynamisch en één biologisch. Alle bedrijven zijn Skal-gecertificeerd. Janina van der Drift, initiatiefnemer van Kalverliefde: „Eigenlijk doen we onszelf tekort door ons alleen biologisch te noemen. Zelfs onze bioboer gaat verder dan de regels: hij mest zijn stierkalveren zelf af in een natuurgebied en laat de koeien hun hoorns houden.”

Groei en markt

We merken dat steeds meer boeren zich oriënteren op het houden van kalfjes bij de koe. Het aanbod groeit, nu zit de uitdaging vooral aan de vraagkant.”

Kalverliefde begon drie jaar geleden met drie boeren en groeide door naar zeven. De ambitie is om in vijf jaar naar twintig bedrijven te groeien. De producten liggen bij Albert Heijn, Jumbo en zijn sinds kort ook bij Picnic te bestellen. „De gemiddelde consument doet boodschappen in de supermarkt, dus daar moeten wij zijn,” zegt Van der Drift. De verwachting is dat er dit jaar 1,5 miljoen liter melk verkocht wordt.

Foto van Anna Veltman
Tekst: Anna Veltman

Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland.

Beeld: Kalverliefde

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Dossier(s)
Dit artikel is onderdeel van de volgende dossiers:
Kalveren bij de koe
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top