Trouw Duurzame 100: Kalverliefde nummer 1 start-up


Bij boeren die melk produceren voor Kalverliefde (verwerking vindt plaats bij Weerribben zuivel) blijven kalveren langer bij hun moeder: vaarskalveren drie maanden, stierkalveren vijf weken. Bij stierkalveren is het streven dat zij biologisch worden afgemest, al staat die sector nog in de kinderschoenen. Lukt dat niet, dan gaan de dieren naar Farmfields.
Premie
Boeren ontvangen bij Kalverliefde een premie van 12 cent bovenop de biodynamische melkprijs, die 5 cent hoger ligt dan biologisch. Daarmee hebben deelnemende boeren de hoogste melkprijs in de markt.
Zeven boeren aangesloten
Inmiddels doen zeven melkveehouders mee, waarvan zes biodynamisch en één biologisch. Alle bedrijven zijn Skal-gecertificeerd. Janina van der Drift, initiatiefnemer van Kalverliefde: „Eigenlijk doen we onszelf tekort door ons alleen biologisch te noemen. Zelfs onze bioboer gaat verder dan de regels: hij mest zijn stierkalveren zelf af in een natuurgebied en laat de koeien hun hoorns houden.”
Groei en markt
We merken dat steeds meer boeren zich oriënteren op het houden van kalfjes bij de koe. Het aanbod groeit, nu zit de uitdaging vooral aan de vraagkant.”
Kalverliefde begon drie jaar geleden met drie boeren en groeide door naar zeven. De ambitie is om in vijf jaar naar twintig bedrijven te groeien. De producten liggen bij Albert Heijn, Jumbo en zijn sinds kort ook bij Picnic te bestellen. „De gemiddelde consument doet boodschappen in de supermarkt, dus daar moeten wij zijn,” zegt Van der Drift. De verwachting is dat er dit jaar 1,5 miljoen liter melk verkocht wordt.