Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktFotoserie: Donkergroen publiek toont honger naar kennis op Ekotown

Fotoserie: Donkergroen publiek toont honger naar kennis op Ekotown

Op Landgoed Heerlijkheid Marienwaerdt was het zondag 31 augustus goed toeven. Groothandel Udea, het bedrijf achter de Ekoplaza’s in Nederland, verwelkomde 3000 bezoekers die zich onderdompelden in de wereld van biologische producten tijdens het swingende, zonovergoten foodfestival Ekotown. „Hier wordt geademd waar iedereen de mond van vol heeft.”

Ruim 120 foodstands, allemaal leveranciers van Udea, presenteerden op het fraai aangeklede terrein hun mooiste producten. Er waren lezingen, kookworkshops, proeverijen en veel ruimte om met producenten in gesprek te gaan.

Verbinding in de biologische keten

Teler Willem Bruinsma, biologisch akkerbouwer uit Sexbierum, stond zelf bimi te bakken. Klanten vroegen hem het hemd van het lijf over dit bijzondere type broccoli, dat onder de merknaam Bimi wordt verkocht. Kosten noch moeite werden gespaard om deze vrolijk ogende groente, aan de man te brengen.

Op het Boerenplaza gingen boeren in gesprek met collega’s en organisaties uit de biologische foodwereld. André Jurrius liet de mogelijkheden van zijn Nederlandse lupine zien. Fruitteler Harrie van den Elzen liet kinderen genieten van zijn appels en vertelde over koolstofboeren. Varkensboer Kees Scheepens sprak over dierenwelzijn. Bert van Ruitenbeek en Tineke van den Berg daagden bezoekers uit in een interactieve Demeter-quiz.

Direct de diepte in

Het gratis evenement was bedoeld voor zakelijke klanten van Udea, leveranciers, maar vooral ook voor de 200.000 ‘Ekovrienden’. Klanten van Ekoplaza kunnen zich gratis als Ekovriend aanmelden en profiteren van diverse voordelen. Het festival richtte zich dus niet alleen op business-to-business, maar ook nadrukkelijk op business-to-consumer.

De Ekovrienden zijn al, in meer of mindere mate, biologische consumenten. Wat is dan de meerwaarde van dit festival? Een rondgang langs standhouders maakte dat duidelijk: de consument snakt naar verdieping en kennis over de hele biologische keten.

Zo vertelde Geluksvogel dat de gesprekken meteen de diepte in gingen. „Je hoeft hier het bioverhaal niet meer uit te leggen. De mensen willen alles weten en je kunt veel meer informatie kwijt dan in de winkel.” Ton Severrien van Greensprout benadrukte dat het festival een kans biedt voor verdieping: „Veel mensen kopen biologisch secundair. Hier kun je ze laagdrempelig iets nieuws laten proberen en het échte verhaal achter de producten vertellen.”

Drempels verlagen

Dat ervoer ook de eerste consument die Ekoland sprak. Ze koopt al jaren vol overtuiging biologisch. „Ik eet sinds een tijd vegan. Ik bezoek dit festival om mezelf te inspireren. Hier zie je hoeveel er mogelijk is.”

Een moeder die met haar twee dochters van in de twintig een dagje uit maakte, zei: „Het verlaagt voor mij de drempel. Ik kan hier bijzondere producten uitproberen die ik later ook in de winkel zal kopen.”

Een ander enthousiast stel gaf aan zich sterk verbonden te voelen met hun Ekoplaza. Dit écht ‘hun festival', en bovendien, het enige festival waar alles honderd procent biologisch is. Ze prezen de mooie opzet, de gratis toegang, de activiteiten voor kinderen en de gemoedelijke sfeer.

Donkergroene consument oprecht geïnteresseerd

Jan Groen van Green Organics presenteerde biodynamische diepvriesgroenten van Luna e Terra, waarvoor zijn bedrijf de grondstoffen levert. Hij zei: „Ik heb zelden een beurs met zoveel enthousiaste mensen meegemaakt.” Groen noemde het bewonderenswaardig en stoer dat Udea zo groots uitpakte. „Dit is voor mij het bewijs dat de donkergroene consument oprecht geïnteresseerd is. Hier wordt geademd waar iedereen de mond van vol heeft.” Volgens hem is het nu ook hét moment: „Het swingt weer meer in de detailhandel. De zaken gaan beter.”

Swipe voor meer foto's

Teler Willem Bruinsma aan het werk met zijn Bimi
Bij De Geluksvogel werd het verschil uitgelegd tussen Geluksvogel eieren, biologische eieren en Demeter eieren
Veel aandacht voor Lekker Lupine
De verse knoflook van True Garlic onder de aandacht.
Teler Willem Bruinsma aan het werk met zijn Bimi
Teler Willem Bruinsma aan het werk met zijn Bimi
Bij De Geluksvogel werd het verschil uitgelegd tussen Geluksvogel eieren, biologische eieren en Demeter eieren
Bij De Geluksvogel werd het verschil uitgelegd tussen Geluksvogel eieren, biologische eieren en Demeter eieren
Veel aandacht voor Lekker Lupine
Veel aandacht voor Lekker Lupine
De verse knoflook van True Garlic onder de aandacht.
De verse knoflook van True Garlic onder de aandacht.
Foto van Anna Veltman
Tekst: Anna Veltman

Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland.

Beeld: Anna Veltman

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top