Fotoserie: Donkergroen publiek toont honger naar kennis op Ekotown

Ruim 120 foodstands, allemaal leveranciers van Udea, presenteerden op het fraai aangeklede terrein hun mooiste producten. Er waren lezingen, kookworkshops, proeverijen en veel ruimte om met producenten in gesprek te gaan.
Verbinding in de biologische keten
Teler Willem Bruinsma, biologisch akkerbouwer uit Sexbierum, stond zelf bimi te bakken. Klanten vroegen hem het hemd van het lijf over dit bijzondere type broccoli, dat onder de merknaam Bimi wordt verkocht. Kosten noch moeite werden gespaard om deze vrolijk ogende groente, aan de man te brengen.
Op het Boerenplaza gingen boeren in gesprek met collega’s en organisaties uit de biologische foodwereld. André Jurrius liet de mogelijkheden van zijn Nederlandse lupine zien. Fruitteler Harrie van den Elzen liet kinderen genieten van zijn appels en vertelde over koolstofboeren. Varkensboer Kees Scheepens sprak over dierenwelzijn. Bert van Ruitenbeek en Tineke van den Berg daagden bezoekers uit in een interactieve Demeter-quiz.
Direct de diepte in
Het gratis evenement was bedoeld voor zakelijke klanten van Udea, leveranciers, maar vooral ook voor de 200.000 ‘Ekovrienden’. Klanten van Ekoplaza kunnen zich gratis als Ekovriend aanmelden en profiteren van diverse voordelen. Het festival richtte zich dus niet alleen op business-to-business, maar ook nadrukkelijk op business-to-consumer.
De Ekovrienden zijn al, in meer of mindere mate, biologische consumenten. Wat is dan de meerwaarde van dit festival? Een rondgang langs standhouders maakte dat duidelijk: de consument snakt naar verdieping en kennis over de hele biologische keten.
Zo vertelde Geluksvogel dat de gesprekken meteen de diepte in gingen. „Je hoeft hier het bioverhaal niet meer uit te leggen. De mensen willen alles weten en je kunt veel meer informatie kwijt dan in de winkel.” Ton Severrien van Greensprout benadrukte dat het festival een kans biedt voor verdieping: „Veel mensen kopen biologisch secundair. Hier kun je ze laagdrempelig iets nieuws laten proberen en het échte verhaal achter de producten vertellen.”
Drempels verlagen
Dat ervoer ook de eerste consument die Ekoland sprak. Ze koopt al jaren vol overtuiging biologisch. „Ik eet sinds een tijd vegan. Ik bezoek dit festival om mezelf te inspireren. Hier zie je hoeveel er mogelijk is.”
Een moeder die met haar twee dochters van in de twintig een dagje uit maakte, zei: „Het verlaagt voor mij de drempel. Ik kan hier bijzondere producten uitproberen die ik later ook in de winkel zal kopen.”
Een ander enthousiast stel gaf aan zich sterk verbonden te voelen met hun Ekoplaza. Dit écht ‘hun festival', en bovendien, het enige festival waar alles honderd procent biologisch is. Ze prezen de mooie opzet, de gratis toegang, de activiteiten voor kinderen en de gemoedelijke sfeer.
Donkergroene consument oprecht geïnteresseerd
Jan Groen van Green Organics presenteerde biodynamische diepvriesgroenten van Luna e Terra, waarvoor zijn bedrijf de grondstoffen levert. Hij zei: „Ik heb zelden een beurs met zoveel enthousiaste mensen meegemaakt.” Groen noemde het bewonderenswaardig en stoer dat Udea zo groots uitpakte. „Dit is voor mij het bewijs dat de donkergroene consument oprecht geïnteresseerd is. Hier wordt geademd waar iedereen de mond van vol heeft.” Volgens hem is het nu ook hét moment: „Het swingt weer meer in de detailhandel. De zaken gaan beter.”
Swipe voor meer foto's