Online platform inspireert ondernemers vaker voor bio te kiezen
BD-Totaal: ‘Zelfstandige horeca kiest steeds vaker voor biologisch’

Lees ook: Het ijskoude ideaal van Willemijn Lamet: diepvries als impuls voor bioboeren
Een belangrijke reden is dat veel ondernemers kiezen voor biologische producten nog altijd zien als ingewikkeld of duur, blijkt uit onderzoek van The Food Research Company (2024). Daar wil foodservicegroothandel BD-Totaal verandering in brengen. Met het nieuwe online platform Bioindehoreca.nl en bijbehorende inspiratie-evenementen wil de groothandel horecaondernemers helpen om biologische keuzes concreter en aantrekkelijker te maken.
Zelfstandige horeca in beweging
Volgens Floris van den Besselaar, operationeel manager bij BD-Totaal, groeit het klantenbestand van de groothandel de laatste maanden flink, vooral dankzij zelfstandige horeca. „Deze ondernemers zijn niet gebonden aan hoofdkantoren en inkoopprocedures en kunnen snel hun strategie aanpassen. Ze staan vaak meer open voor verduurzaming en zien de voordelen van biologisch.”
Die voordelen zijn er volgens BD-Totaal volop: een sterker kwaliteitsimago, gasten die bereid zijn te betalen voor eerlijke kwaliteit, en een aantrekkelijker profiel als werkgever. Bovendien biedt biologisch producten met verhalen die gasten raken, een factor die volgens BD-Totaal steeds belangrijker wordt in de horeca.
Inspiratie uit de praktijk
Via nieuwsbrieven, whitepapers, socialmediacontent en inspiratie-events wil het platform een brug slaan tussen producenten en horeca. Het eerste event vindt plaats op 15 september, in de grootste biologische wijngaard van Nederland: Wijnhoeve Colonjes in Groesbeek. Bezoekers krijgen een rondleiding door de wijngaard, net voor de pluk, en een kook- en wijndemonstratie over de impact van biologische wijn op de menukaart.
Groei van betekenis
Dat zelfstandige horeca vaker kiest voor biologisch 'lijkt een kansrijke ontwikkeling voor de sector. Want hoewel het aandeel in de horeca nog klein is, kan juist dit kanaal biologische producten zichtbaarder maken bij een breed publiek' aldus de foodservicegroothandel.