Nieuwe subsidieregeling moet afzet biologische producten stimuleren

Met de nieuwe subsidieregeling wil Wiersma kleine, middelgrote bedrijven en micro-ondernemingen steunen zodat zij stappen kunnen zetten om nieuwe samenwerkingsverbanden binnen de keten aan te gaan, nieuwe biologische ketens te ontwikkelen of bestaande ketens uit te breiden. 'De regeling ondersteunt hiermee bedrijven om kennis en ervaring op te doen die nodig is voor een goed verdienmodel. Zo worden de barrières voor deze ondernemers verlaagd om de stap naar biologische productie te zetten', schrijft Wiersma.
Ook wordt vanaf later dit jaar meer biologisch voedsel in de catering van de Rijksoverheid aangeboden. Het doel is om stapsgewijs toe te werken naar een aanbod van 25 procent biologische producten door een aanpassing van de 'Categorie Consumptieve Dienstverlening'. Dit gebeurt in lijn met het rapport van de CE Delft. 'Dit betekent dat de betreffende producten in bijvoorbeeld kantines duurder kunnen worden. Ik stel als voorwaarde dat er voldoende alternatieven beschikbaar zijn, zodat de werknemers wel genoeg keuze houden.'
Horeca
In de horeca zal er ingezet worden op meer verkrijgbaarheid en aantrekkelijkere prijzen voor ondernemers. Daarmee hoopt het kabinet dat restaurants sneller voor biologisch kiezen. Tegelijkertijd zullen horecaondernemers, die reeds een biologisch assortiment hebben, een platform geboden worden om hun succesverhalen te delen en daarmee andere horecaondernemers te inspireren om te kiezen voor biologische producten. Hier wordt in 2025 mee gestart onder leiding van RVO.
Via het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten wordt ook ingezet op een duurzamere inkoop van dierlijke producten in deze afzetkanalen, waaronder biologisch.
Convenant
Verder is de regering door middel van een motie van D66 en CDA in 2022 opgeroepen om een convenant te sluiten over de inzet van supermarkten op het gebied van voorlichting, schapruimte en aanbod van biologische producten. 'Uit gesprekken met supermarkten bleek dat er geen draagvlak is voor een convenant. Wél hebben zes supermarktketens (Albert Heijn, Lidl, Plus, Jumbo, Dirk en Hoogvliet) doelstellingen gepubliceerd voor biologische producten zoals aardappels, groente en fruit (AGF) en op zuivel, eieren en vlees '
Verder zit een aantal supermarkten in de ‘adviescommissie voor de uitvoering van het actieplan biologisch’ en hebben zij zelf strategieën om biologisch te stimuleren. Zo ontstaan er (nieuwe) samenwerkingsverbanden rondom bijv. het ‘Hutspotakkoord’ voor de afzet van peen, wortel en ui of hebben ketens een vervangingsstrategie of zijn zij bezig met nieuwe productontwikkeling.