Groothandel BD-totaal zet stappen om prijsbarrière bij consumenten te verlagen

Uit onderzoek van IPSOS blijkt dat driekwart van de consumenten vaker biolgoisch voedsel zou kopen als dit goedkoper was. Tegelijkertijd laat een onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) zien dat de betalingsbereidheid onhooggaat als horeca-ondernemers meer biologische producten op hun menukaart aanbieden.
Floris van den Besselaar (operationeel manager BD-Totaal) ziet kansen: 'Het is tijd om het prijsimago af te schudden en te focussen op de voordelen die biologisch biedt voor de foodservice-ondernemer. En het is logisch dat BD-Totaal hierin het voortouw neemt. We gaan het prijsimago van biologisch verbeteren met gerichte acties. Om te beginnen krijgt ons huismerk BD&co meer focus, meer acties en scherpe inkoop. Het assortiment van BD&co richt zich met vooral grootverpakkingen op ondernemers in het foodservicekanaal. Gemak, is naast een scherpe prijs, een belangrijke aankoopfactor."
Scherp inkopen
Daarnaast is de inkoopafdeling van BD-Totaal naar eigen zeggen continu bezig scherper in te kopen en onnodige schakels uit de keten te halen. Van den Besselaar: 'Dit levert vaak flink voordeel op voor onze klanten, zonder dat dit ten koste gaat van de prijs voor de boer. En we focussen op productgroepen waar het prijsverschil tussen bio en niet-bio beperkt is of (arbeids)kosten bespaart bij ondernemers – denk aan diepvriesassortiment, seizoensgroenten en voorgesneden groenten.'
Uitbreiding assortiment
Verder wordt het assortiment van zevenduizend biologische producten wekelijks uitgebreid, laat Peter Lamet, directeur van BD-Totaal, weten. 'We zien dat deze concrete acties inmiddels zijn vruchten beginnen af te werpen. De afgelopen maanden zien wij een flinke groei in nieuwe klanten.'