Het ijskoude ideaal van Willemijn Lamet: diepvries als impuls voor bioboeren

Dit Topartikel wordt u gratis aangeboden door Ekoland. Drie maanden gratis Ekoland lezen in print en online? Klik hier. Blijf op de hoogte via de gratis nieuwsbrief.
In de periode dat ze in Parijs woonde en werkzaam was als ´adviseur integrale veiligheid´ voor de vereniging van Universiteiten in Nederland, is Lamet van diepvries gaan houden. In Frankrijk zijn diepvriesgroenten niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. De winkelketen Picard was voor haar een inspiratiebron; alles is daar ingevroren verkrijgbaar. „Borrelhapjes, complete maaltijden, groenten, fruit, vlees en vis. En terwijl de Fransen snobistisch kunnen zijn over eten, vinden ze de kwaliteit erg goed.”
Kansen voor bio
In Nederland is de markt voor biologische diepvriesproducten echter nog niet zo ver ontwikkeld. Lamet ziet grote kansen. Terwijl het gangbare diepvriesaanbod in supermarkten vrij groot is, blijft het aandeel biologisch achter. „Bij de bekende supermarkten zie je schappen vol ingevroren producten, maar nauwelijks biologisch. En ook in de biosupermarkten is het diepvriesaanbod beperkt. Terwijl je daarmee juist het verschil kunt maken.” Ook bij de horeca, zorginstellingen en babyvoedingsproducenten ligt volgens haar een onontgonnen terrein. „Ondernemers willen wel biologisch, maar lopen tegen praktische bezwaren aan: de beschikbaarheid, gemak, leveringszekerheid. Diepvries biedt daar oplossingen. Je hoeft minder te verspillen, je kunt efficiënter inkopen en hebt altijd voorraad.” Die kansen blijven nu onbenut, constateert Lamet. En dat is zonde: „Er is heel veel groei mogelijk. Diepvries kan een flinke impuls geven aan biologisch, en hiermee bioboeren een perspectief bieden.”
Imago
Het wordt wel een uitdaging om de consument te overtuigen van de voordelen die ingevroren producten te bieden hebben. „Bio staat voor vers. Dus diepvries heeft wel een imagoprobleem.” Onterecht, zegt Lamet. „Bioproducten zijn van goede kwaliteit, die door diepvriezen behouden blijft.” Invriezen is niet meer dan logisch: de seizoensproducten worden op hun top geoogst, direct verwerkt en ingevroren. Dat betekent: minimale verspilling met behoud van kwaliteit en smaak.
BD-Totaal belevert niet de eindconsument, maar richt zich op horeca, zorginstellingen, bakkers en werkt samen met Odin. „Dan heb je het over interessante volumes. We neigen nu naar groenten als eerste productgroep, dit is ook makkelijk te verwerken in andere producten. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden, waar we in Nederland nog niet echt aan gewend zijn.”
Samenwerking met afnemers
Bij BD-Totaal merken ze dat horecaondernemers wel willen kiezen voor kwaliteit, en dat biologisch daar een goede manier voor is. Ook hier moet er gewerkt worden aan een imagoprobleem. „Het beeld bij sommige ondernemers is, dat wanneer je voor bioproducten kiest, je gebonden bent aan een hele winter knollen en pastinaken. Maar als groothandel kunnen wij vele alternatieven bieden. Ondernemers vinden bio ‘gedoe’. Daar is voor ons werk aan de winkel. En hiervoor moeten we met onze klanten in gesprek, samen naar oplossingen zoeken.”
Carrièreswitch
Met deze carrièreswitch doet een wetenschapper haar intrede in de biosector. „Ik merkte dat ik vooral bezig was met processen. Het ondernemen miste ik. Ik wil resultaatgericht werken, met een bijdrage aan de maatschappij.” Haar werk bij de Universiteit van Nederland bestond voor een deel uit lobbyen. „De universitaire wereld is klein, net als de biosector. Ik heb gemerkt, dat wanneer je iets wil bereiken, het belangrijk is om bij het ministerie aan tafel te zitten. Bio laten groeien kan eigenlijk niet zonder overheidsbemoeienis. Vanuit mijn ervaring weet ik hoe dit werkt. Ik heb er nu nog geen vorm voor, maar ik denk dat ik hier iets in zou kunnen betekenen.”
Vertrouwd terrein
Hoewel ze nu een totaal nieuwe rol heeft, is BD-Totaal vertrouwd terrein. Door de jaren heen is ‘de zaak’ altijd onderwerp van gesprek geweest tussen haar vader en zijn drie kinderen. „Toch is veel voor mij nieuw en ik vind het ook spannend. Het gaat om grote investeringen die direct geld moeten opleveren.” Lamet ziet uit naar een samenwerking met haar vader. „Hij kent iedere millimeter van het bedrijf. Ik kom net binnen, met een frisse blik. Het is uitdagend om een plek in te nemen, want ik kan nooit 30 jaar inhalen. Maar we hebben echt verschillende rollen waarin we elkaar gaan versterken.”
BD-Totaal
De groothandel is opgericht door Peter Lamet en is gevestigd in Houten. Het assortiment is 100 procent biologisch, of biologisch dynamisch. Het bedrijf richt zich op catering, kinderdagverblijven, bakkers, zorg en horeca. Per 1 april 2025 heeft BD-Totaal Bogaard International overgenomen. Hiermee breidt BD-Totaal haar assortiment verder uit en verstevigd haar positie in de markt met bulk grondstoffen.
BD-Totaal heeft 25 medewerkers, en beleverd wekelijks ongeveer 300 zakelijke klanten door het hele land.