Inzicht in biovoedselmarkt via nieuwe BioMarktMeter

De BioMarktMeter is een initiatief van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research. Zij verzamelt actuele en betrouwbare data over vraag en aanbod in verschillende afzetkanalen en bij de consument. Zij doet dat als onderdeel van het landelijke Actieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022–2030. Dat Actieplan heeft als doel om het biologisch landbouwareaal in Nederland te laten groeien naar 15 procent in 2030.
Vraag en aanbod
Volgens de initiatiefnemers wordt nu voor het eerst gestructureerd onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in de biologische markt. De monitor meet eerst de consumentenbestedingen aan biologische producten in vijf supermarkten. Later dit jaar volgen bestedingen in de foodservice en biologische speciaalzaken. Deze worden wekelijke gemeten, maandelijkse gerapporteerd en per kwartaal gepubliceerd.
Marketingaspecten en ervaringen
Later dit jaar worden ook marketingaspecten zoals prijs, promotie en assortiment onderzocht. Daarnaast biedt de monitor inzicht in hoe consumenten biologische producten ervaren, van hun houding en acceptatie tot de drijfveren achter aankoopgedrag.
Prijsverschil wisselend
Uit de eerste meting blijkt dat biologische producten soms meer dan twee keer zo duur zijn als producten uit de niet-biologische landbouw, licht de WUR toe. ‘Zo is biologisch varkensvlees met een gemiddelde goedkoopste prijs van 18,62 euro per kilo ruim twee keer duurder dan niet-biologisch varkensvlees met 8,23 euro per kilo. Ook biologische Nederlandse kaas is een uitschieter, met 16,11 euro per kilo tegenover 8,11 euro niet-biologisch. Daarentegen is het prijsverschil bij andere producten, zoals aardappelen, melk of wortelen, veel minder groot.’
Weinig promotie
Opvallend is volgens de WUR ook dat het aandeel promoties voor biologisch in het totale aantal promoties relatief klein is bij de vijf onderzochte supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS). ‘Het aandeel van biologische producten in promotiefolders varieert van 0,4 tot 5,7 procent in het eerste kwartaal van 2025, wat uitkomt op een gemiddelde van 2,8 procent.
Wel is de omzet van de verkoop van biologische producten gestegen, van 3,2 procent in het vierde kwartaal van 2024 tot 3,6 procent in het eerste kwartaal van 2025.
Gerichte keuzes
De BioMarktMeter biedt volgens de WUR beleidsmakers, bedrijven, banken, innovators, maatschappelijke organisaties en alle overige actoren in de keten de informatie die zij nodig hebben om gerichte keuzes te maken, knelpunten te signaleren en kansen te benutten. ‘Zo ondersteunt de monitor de transitie naar een duurzaam en toekomstbestendig voedselsysteem.’
Alle gegevens en analyses zijn vanaf maandag 2 juni beschikbaar op de website www.staatvanbiologisch.nl via het tabblad BioMarktMeter.

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen