Kiesweizer moet consument helpen bij bewuste keuze voor categorie ei

Pasen is hét moment om uit te pakken met een mooi ontbijt of brunch. Met bijna standaard een eitje erbij. Dat is voor de Biowinkelvereniging aanleiding om te komen met een Kiesweizer die de consument moet helpen bij de bewuste keuze voor het soort ei dat hij of zij wil.
Verwerkt in producten
De Nederlandse consument eet gemiddeld ruim 200 eieren per persoon per jaar. Onder die 200 eieren vallen ook de eieren die verwerkt worden in allerlei producten, zoals pasta en koekjes. In de ‘Kiesweizer’ heeft de Biowinkelvereniging een aantal criteria op een rijtje gezet, zodat de consument kan bepalen wat hij of zij belangrijk vindt.
Dierenwelzijn
Naast smaak en kleur gaat het dan natuurlijk om dierenwelzijn wat zich vertaalt in de categorieën scharrel-, vrije uitloop- en biologische kippen met bijbehorende codes. Met per categorie verschillende ruimte-eisen. Daarbij zijn biologische kippen de enige die per definitie biologisch geteeld voer krijgen. Daar mag ook geen synthetische kleurstof aan worden toegevoegd. Hierdoor is de dooier van een biologisch ei meestal wat lichter dan die van de meeste niet-biologisch eieren.
Beter Leven keurmerk
Ook de verschillende gradaties van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming voor eieren worden door de Biowinkelvereniging op een rijtje gezet. 3-ster staat daarbij voor biologische eieren, maar ook Demeter en Kipster Rondeel.

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Natasja Beverloo