Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktOmzetaandeel biologische aardappelen, groente en fruit 'hoger dan ooit' bij Albert Heijn

Omzetaandeel biologische aardappelen, groente en fruit 'hoger dan ooit' bij Albert Heijn

Het omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groenten en fruit (AGF) is in 2024 gestegen naar 9,1 procent ten opzichte van de totale onbewerkte AGF-omzet. Dit is 1 procent meer dan 2023, zo schrijft Albert Heijn in het Duurzaamheidsverslag van 2024.

De supermarkt noemt de 9,1 procent een omzetaandeel dat 'hoger dan ooit is'. De ambitie is om in 2026 te groeien naar tien procent. De omzet van aardappelen en groenten hebben ook het hoogste procentuele aandeel van alle biologische producten die Albert Heijn verkoopt.

Het totale omzetaandeel van biologische producten stijgt ook van 4,1 procent in 2023 naar 4,4 procent in 2024. Deze categorie is onderverdeeld in biologische A-merkproducten en biologische eigen merkproducten. In beide groepen vindt er een stijging plaats (zie foto).

Biologische variant

Albert Heijn streeft ernaar om voor alle dagelijkse boodschappen een biologische variant aan te bieden. Bij een aantal producten gebeurt dit al, zoals rode kool, verse gember en volkorenpasta.

Ook wil de supermarkt biologisch koken makkelijker maken. In 2024 introduceerde Albert Heijn als eerste supermarkt biologische verspakketten, zoals voor biologische uiensoep en traybake pompen. Daarnaast is het assortiment uitgebreid met nieuwe biologische wijnen en frisdranken.

Korting

Klanten met een Alebrt Heijn Premium-abonnement krijgen tien procent korting op het gehele biologisceh assortiment. In 2024 hadden meer dan 1.125.000 klanten een Mijn Albert Heijn Premium-abonnement. Meer dan de helft daarvan kocht in 2024 elke week biologisch. Deze klanten kochten 26 procent meer biologische producten dan voordat ze het Premium-abonnement hadden. 32 procent van de totale omzet van onze biologische producten kwam in 2024 van Premium-leden.

Omzetaandeel verschillende biologische productgroepen.
Omzetaandeel verschillende biologische productgroepen. Beeld: Albert Heijn.
Foto van Bas Lageschaar
Tekst: Bas Lageschaar

Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.

Beeld: Bionext

Bron: Albert Heijn

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top