Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktOnline-klant Jumbo kiest vaker biologisch door ‘nudging’

Online-klant Jumbo kiest vaker biologisch door ‘nudging’

Door de zin ‘Bio, onbespoten schil’ onder het product weer te geven, klikt bijna een derde van de online Jumbo klanten (28 procent) op een biologisch product. 10 procent koopt vervolgens ook biologisch.

Dat blijkt uit de resultaten van vier online nudges - marketingtechnieken om een product extra in het zonnetje te zetten - in de webshop van Jumbo die afgelopen jaar plaatsvonden. Dat deed de retailer in samenwerking met Bionext, ketenorganisatie van de biologische sector. Jumbo heeft als doelstelling dat in 2026 minimaal 8 procent en in 2027 minimaal 10 procent van de AGF-verkoop van biologische teelt moet zijn.

Boodschappenlijstje

Ook door de inzet van online banners, een suggestief boodschappenlijstje met biologische opties en biologische zoeksuggesties wist Jumbo de keuze voor biologisch te stimuleren. Eén op de vijf consumenten (18 procent) klikt vaker een biologisch product aan, door biologische suggesties weer te geven in de zoekbalk (zoeksuggesties). Tijdens de inzet van deze nudges klikten online-klanten vaker op biologische producten en werden er significant vaker biologische producten aan het winkelwagentje toegevoegd. Banners zorgen met name voor meer zichtbaarheid, maar leiden niet direct tot een hogere verkoop.

Drie groepen

Tijdens het nudgen werden online-klanten in drie groepen verdeeld. Twee groepen zagen een groene regel onder een product, met een verschillende producteigenschap (USP), de derde groep (de controlegroep) kreeg geen extra informatie. Door de inzet van de A/B/C test is inzichtelijk geworden welke informatie het meeste aanspreekt en aanzet tot aankoop. 10 procent van online-klanten die de zin ‘Bio, onbespoten schil’ te zien kregen, kozen vervolgens voor biologisch.

Foto van Erik Kruisselbrink
Tekst: Erik Kruisselbrink

Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Beeld: Bionext

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top