Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktTwintig jaar pionieren met boerenwijsheid

Peter van IJzendoorn en Lambertus Zijlstra over het succes van webwinkel Hofweb

Twintig jaar pionieren met boerenwijsheid

Lambertus Zijlstra (links) en Peter van IJzendoorn realiseren met Hofweb 45 procent van de omzet aan AGF direct van de boer
Lambertus Zijlstra (links) en Peter van IJzendoorn realiseren met Hofweb 45 procent van de omzet aan AGF direct van de boer
In twintig jaar is Hofweb uitgegroeid tot een webwinkel met een jaaromzet van 14 miljoen euro. Met boerenverstand, diepgewortelde principes en oog voor de medemens. Peter van IJzendoorn en Lambertus Zijlstra stonden mede aan de wieg van Hofweb.

Dit Topartikel wordt u gratis aangeboden door Ekoland. Drie maanden gratis Ekoland lezen in print en online? Klik hier. Blijf op de hoogte via de gratis nieuwsbrief.


Door vier boeren opgezet, groeide het initiatief uit tot een landelijk opererende webwinkel die wekelijks 3.300 klanten bedient. „Ik weet nog goed dat ik als kleine jongen een vrachtwagen vol kolen naar Engeland zag vertrekken”, zegt Peter van IJzendoorn, die opgroeide op biodynamisch gemengd bedrijf Zonnehoeve in Zeewolde. Dat dit ook anders kan, heeft hij samen met medevennoot Lambertus Zijlsta (ook een boerenzoon) bewezen. „Direct eten van de boer, dat faciliteren wij met een webwinkel. De klant op tijd en foutloos bedienen met de mooiste producten direct van de boer, daar gaat het voor ons om.”

Liever niet te hard groeien

Hofweb heeft een vaste klantengroep opgebouwd. Inmiddels bestelt ook de tweede generatie online. De ondernemers koesteren hun klanten. Door tijd aan bestaande klanten te besteden, haken nieuwe klanten aan. „Onze aandacht gaat uit naar de kwaliteit en versheid van de producten, en goede service en aandacht voor de klant. Ook tijdens het bezorgmoment. Je ziet ons niet veel in het nieuws of in reclame. Wij willen jaarlijks 10 tot 15 procent groeien. Meer kan ook niet, dan vliegen we uit de bocht.”

Direct eten van de boer, dat faciliteren wij met een webwinkel

Daarmee doelen de ondernemers op de organische wijze waarop dit bedrijf zich ontwikkelt. Smalle marges maken dat er een intensief logistiek spel gespeeld moet worden. De uitdaging is om dit goed te blijven doen. „Wij willen niet kapitaalintensief zijn. Door op een boerenpraktische manier te werken, kosten sommige oplossingen slechts een fractie van wat andere bezorgdiensten zouden besteden. De binnen- en de buitenkant moeten parallel lopen met elkaar. Voor sommige medewerkers voelt dat soms als een handrem.”

Aanstekelijk enthousiasme

Een deel van het ‘geheim van Hofweb’ schuilt in het aanstekelijke enthousiasme van Zijlstra. Zijn persoonlijke nieuwsbrieven, die twee keer per week worden verstuurd, worden goed gelezen. Hij schrijft direct uit het hart. „Los van wat de klant wil, wij willen zelf niet anders. Wij worden warm van biologische en biodynamische landbouw. Dat enthousiasme steekt aan.” Het lukt Zijlstra dan ook altijd om klanten te enthousiasmeren voor een mooi ‘oogstvoordeeltje’ wanneer een leverancier omhoog zit met een product.

Toekomstplannen

Hofweb staat aan de vooravond van een aantal grote veranderingen. Een nieuw te bouwen pand in Lelystad is noodzakelijk. Om de verhuizing te financieren én om Hofweb verder te ontwikkelen is de coöperatie, waar eerder alleen nog de ‘founding farmers’ in zaten, anderhalf jaar geleden gerevitaliseerd. Klanten en boeren kunnen lid worden. Door de coöperatie zal Hofweb minder op Zijlstra en IJzendoorn leunen en meer van de gemeenschap worden.

Wij hebben niet de illusie dat iemand die start met biologisch eten, direct bij ons komt

Naast dat dit belangrijk is voor een eventuele toekomstige overdacht, wordt ook de slagkracht groter. „Goed eten direct van de boer: wij faciliteren dat. Er is wekelijks contact met een grote groep consumenten in Nederland. De coöperatie is een vehikel waar we niet alleen Hofweb zelf, maar bijvoorbeeld ook aangesloten boeren mee zouden kunnen financieren.” Zijlstra en Van IJzendoorn zijn op zoek naar mensen die zich willen inzetten voor deze coöperatie.

Boeren

45 procent van de omzet bestaat uit aardappelen, groenten en fruit (AGF). Bij supermarkten ligt dit tussen de 10-12 procent. Bij Hofweb komt een groot deel van het AGF rechtstreeks van de boer. Hofweb is ingericht met het idee dat boeren meer voor hun producten zouden krijgen dan bij de groothandel, maar dat de winkel minder zou betalen dan wanneer de producten bij de groothandel ingekocht zouden worden. Door de jaren heen is dat beeld wel verschoven.
„Het is laveren hiertussen. We kunnen niet ineens twee keer zo duur zijn als bio in Lidl of Albert Heijn. We stemmen de prijs met onze boeren af. Afname-afspraken worden voor korte en lange termijn gemaakt.”

Hoe meer biologisch hoe beter

De grote supermarkten zetten ook sterk in op biologisch. Beide ondernemers zien dit niet als een bedreiging. „Hoe meer biologisch, hoe beter. De markt is groot genoeg. Wij hebben niet de illusie dat iemand die start met biologisch eten, meteen bij ons komt. Die heeft al een reis afgelegd, waarbij de supermarkt de eerste stap is. Van daaruit denkt de klant ‘misschien moet ik nog een stap verder’ en dan komt hij bij ons.”
Zijlstra stelt: „Mooie groentes direct van het boerenerf afleveren vind ik eigenlijk een vanzelfsprekendheid. Ik ben vooral trots op wat we hier met z’n allen hebben neergezet. Wij hebben medewerkers die al heel lang betrokken zijn.” Van IJzendoorn vult aan: „We hebben een bedrijf ontwikkeld waarin ruimte is voor veel verschillende mensen en producten. Er is ook ruimte voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. We hebben veel vergelijkbare initiatieven zien komen en gaan. Maar door dicht bij onszelf te blijven met boerenwijsheid is het met een mooi team om ons heen gelukt.”

Bedrijfsgegevens

3.300 leveringen per week, door heel Nederland.
Totale actieve klantenbestand: 7.500.
Twee bezorgmomenten per week.
Hoge gemiddelde besteding van meer dan 100 euro per klant per week.
40 boeren en directe leveranciers.
180 medewerkers, goed voor 50 fte.

Foto van Anna Veltman
Tekst: Anna Veltman

Opgegroeid op het gemengd biodynamische bedrijf van Warmonderhof. Gestudeerd aan de HAS in Dronten en Wageningen UR. Naast het werk op ons biologische akkerbouwbedrijf in Biddinghuizen ben ik werkzaam als redacteur voor Ekoland.

Beeld: Hofweb

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Thema
Dit artikel is onderdeel van het thema:
Ondernemerschap

Ondernemerschap

Ondernemerschap is essentieel om als boer succesvol te blijven in uitdagende tijden. Hoe haal je het beste uit jezelf en je bedrijf? Denk aan het ontwikkelen van je persoonlijke leiderschap, slim omgaan met alternatieve financieringsmogelijkheden en meer.
25 augustus 202219 mei 2025
Meer in editie
Blader door deze editie

Column: Innovatie

We zitten in Nederland steeds vaster in het stikstofslot. Nieuwe ontwikkelingen zijn meer en meer onmogelijk. Want kwetsbare natuur heeft gewoon minder stikstofdepositie nodig. Punt. We kunnen er lang omheen draaien, maar dat heeft weinig zin.
2025-25Wet & regelgeving

Melkveehouder redt bedrijf dankzij Land van Ons

Nadat hij tien hectare land dreigde te verliezen, kreeg Ronald Hagen, melkveehouder in Hummelo (GD) een onverwachte kans om zijn bedrijf voort te zetten.
2025-26Dierhouderij

Weinig meerwaarde Texels zeewier voor zilte teelten

De inzet van het zeewierextract Salivital SL heeft weinig meerwaarde in de teelt van aardappelen en peen in het Waddengebied. Dat is de conclusie van veldonderzoek met het Zeker Zilt-project, waarin telers oplossingen zoeken bij verzilting.
2025-28Teelt

‘Landbouw’ verdwijnt, biologisch verbindt

Na één jaar Omgevingswet lijkt de nieuwe koers van integratie van gebiedsdoelen en ‘sneller afhandelen’ ver weg. Vanuit biologische landbouw steunen we geen klachten, maar vinden we kansen.
2025-29Bodem
Sjef van Dongen

En de genomineerden zijn…

De drie genomineerden voor de Ekoland Innovatieprijs 2025 (TruGarlic, Ekoboerderij de Eerste en Fruitz4Life) laten uitstekend zien welke innovaties nodig zijn.
2025-210Bemesting

Datagedreven dier- en milieuvriendelijk varkens houden

Varkenshouder Ruben Exterkate werkt nauw samen met lokale akkerbouwers voor mest en voer. Een deel van de biggen gaat naar twee vleesvarkenshouders in de regio.
2025-214Bemesting
Durk van der Schaaf is optimistich over de biologische sector: “Het gaat de goeie kant op.”

‘Het gaat langzaam, maar het gaat’

De Fries Durk van der Schaaf laat het boekje zien dat ter gelegenheid van zijn negentigste verjaardag werd geschreven, om hem te bedanken voor zijn inzet voor de samenleving. Hoe kijkt hij terug en hoe moet het verder, met de toekomst van de boeren?
2025-218Wet & regelgeving
De Nederlandse toezichthouder voor de biologische keten Skal heeft wel toegang tot opslag, maar heeft geen toegang tot schepen en vrachtauto's voor internationale transporten.

Residuen chemische middelen zijn een serieus probleem

Biologische bedrijven in de EU moeten voldoen aan de Europese regelgeving. Is hierbij voldoende aandacht voor de risico’s van de residuen van chemische middelen? Onderzoeker Jelmer Buijs ziet veel hiaten.
2025-220Wet & regelgeving

‘Toekomstige locatie voor NK heggenvlechten’

“Deze boer plantte bomen in de tijd dat eigenlijk alle bomen werden weggehaald voor optimale grasproductie”, lacht melkveehouder Gerjo Koskamp. Op boerderij Ruimzicht in Halle (GD) omzomen hagen en singels van verschillende leeftijden de graslandpercelen.
2025-224Bodem
Koen Warnaar en Myrthe Warnaar-Coppes vonden een gemeenschap van actieve leden op CSA-boerderij De Oosterwaarde

Nieuwe boeren op De Oosterwaarde

Sinds afgelopen jaar zitten Koen Warnaar en Myrthe Warnaar-Coppes in de vennootschap van bd-boerderij De Oosterwaarde. Er was een klik met de vorige boer en zo kwamen ze met hun gezin op het erf wonen.
2025-228Teelt

Marktberichten

Ekoland zet de laatste ontwikkelingen in de biologische markt op een rij in de maandelijkse katern Marktberichten.
2025-230Markt

3,7 miljoen euro voor kennisontwikkeling biologische landbouw

Sinds 2021 is er stevig voor gepleit, en nu is het zover. Het Louis Bolk Instituut (LBI) kan voor 3,7 miljoen euro onderzoek doen naar biologische akkerbouw en melkveehouderij.
2025-230Teelt

Biohuis update

In Biohuis update geeft Ekoland maandelijkse een overzicht van wat er allemaal speelt bij de vereniging van biologische boeren en boerinnen.
2025-231Bemesting
Marion Pluimes weet: “personeelsleden met enthousiasme en kennis in je biowinkel, kunnen het verschil maken voor je klanten.”

Natuurvoeding in winkel en keuken

Marion Pluimes is mede-oprichter van De Groene Kookacademie, een kookschool voor natuurvoeding. Na jaren docentschap ontstond het verlangen om ook de praktijk in te gaan en mensen te begeleiden in het bereiden en op tafel krijgen van natuurvoeding.
2025-232Bemesting
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top