Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktDecemberdrukte bij biologische winkels: ‘Dit verlaagt de drempel om weer terug te komen’

Decemberdrukte bij biologische winkels: ‘Dit verlaagt de drempel om weer terug te komen’

De Groene Weg: het is topdrukte vlak voor kerst in de winkel bij Bas Derksen in Nijmegen.
De Groene Weg: het is topdrukte vlak voor kerst in de winkel bij Bas Derksen in Nijmegen.
Tijdens de feestdagen weten consumenten steeds vaker de biologische winkels te vinden. De kwaliteit van de producten is een belangrijke reden voor deze toename, staat in een persbericht van de Biowinkelvereniging.

Net als in reguliere supermarkten is december een drukke maand voor biologische winkels. De Groene Weg, een biologische slagersformule, ziet in december een verdubbeling van de afzet. Biologische keten Odin meldt een omzetstijging van 20 procent in vergelijking met andere maanden.

Berrie Franken van Ekoplaza Nijmegen merkt op dat klanten vaak voor specifieke kerstingrediënten komen die niet in de reguliere supermarkt verkrijgbaar zijn. „Ook specialistische bakproducten en vegetarische bindmiddelen zijn populair in deze periode.”

Rijen voor de deur

Bij bio-slager Bas Derksen in Nijmegen is het rond kerst opvallend druk. „De dagen voor kerst staan mensen hier in de rij. Onze vaste klanten vinden het prachtig dat het zo druk is. Dit schept vertrouwen bij nieuwe consumenten.”

Ruben Kool van Nieuw Mos in Amersfoort ziet hetzelfde beeld. „Mensen komen voor luxe producten zoals romanesco, slagroom, wijn en kaas. Deze eerste kennismaking verlaagt de drempel om later terug te komen.”

Volgens Jack Stroeken van Ekomenu biedt de kerstperiode een kans om nieuwe klanten te bereiken. „We gebruiken deze tijd om via partners zoals de Hartstichting en het Diabetes Fonds aandacht te vragen voor gezond eten. Januari is onze topmaand vanwege de goede voornemens.”

Foto van Robert Hüsken
Tekst: Robert Hüsken

Robert Hüsken is freelance tekstschrijver en podcastmaker voor diverse bedrijven, media en andere organisaties.

Beeld: Biowinkelvereniging

Bron: Biowinkelvereniging

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top