Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktConsument wil meer betalen voor biologisch vlees

Consument wil meer betalen voor biologisch vlees

Consumenten onbewuste duwtjes geven richting biologisch heeft effect. Dat blijkt uit onderzoek van Bionext in verschillende supermarktketens. Paulien Hoftijzer van Bionext deelde inzichten met betrekking tot hun consumentencampagne op de Ondernemersdag biologisch van AgruniekRijnvallei. Er was een opmerkelijk resultaat in de categorie biologisch vlees.

Dit Topartikel wordt u gratis aangeboden door Ekoland. Drie maanden gratis Ekoland lezen in print en online? Klik hier. Blijf op de hoogte via de gratis nieuwsbrief.


Paulien Hoftijzer: „We hebben jarenlang geprobeerd om met de consument te communiceren. Elke duurzame boodschap draagt bij aan verduurzaming, maar op de een of andere manier dringt dat niet tot ze door en wijzigt hun gedrag niet in de supermarkt. Daarnaast communiceert de supermarktketen alleen over prijs. Vandaar dat we met onze laatste campagne het anders wilden gaan doen. We willen de consument meenemen richting biologisch, zonder het over de prijs te hebben.”

Subtiel duwtje

Dat meenemen doen ze met behulp van ‘nudging’, een gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen een subtiel duwtje in de rug krijg. Denk daarbij aan schapkaartjes met daarop ‘Bedankt dat je kiest voor biologisch’ of ‘Kies voor smaak, kies voor biologisch’. Denk ook aan uitingen zoals een vloersticker of een bord boven het schap.

Deze aanpak leidde tot een gemiddelde verkoopstijging van 20 procent. Daarnaast was er een ander opvallend resultaat, vertelt Hoftijzer. „We hebben veel onderzoek gedaan binnen AGF. Toen hebben we ook de overstap gemaakt naar vlees en vleeswaren. Vlees vonden we spannend, omdat dit de productgroep is waarin het prijsverschil tussen biologisch en gangbaar het grootst is.” Wat bleek binnen deze categorie? Met behulp van nudging werd het grootste resultaat behaald. „We zagen een verkoopstijging van 27 procent. Mensen willen dus best meer betalen voor een biologisch stukje vlees.”

Online

Op het moment zijn ze samen met Jumbo online bezig met het uittesten van verschillende banners voor tijdens het online boodschappen doen. Zo hadden ze bijvoorbeeld een banner met daarop de vraag ‘Staat biologisch ook op jouw boodschappenlijstje?’.

In de eerste resultaten is te zien dat crosselling goed lijkt te werken. Dus het aanbieden van bijvoorbeeld biologische aardappelen wanneer iemand een hutspot-pakket in het winkelmandje legt. Ook wordt er getest met popups waarmee mensen door middel van één druk op de knop hun gangbare product kunnen omwisselen voor het biologische alternatief. Definitieve resultaten van dit onderzoek laten nog even op zich wachten.

Tekst: Sandra Wilgenhof

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top