Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktHoe kijkt de klant naar zaadvast?

Hoe kijkt de klant naar zaadvast?

Voedselcoöperatie Odin heeft altijd wel wat producten die zaadvaste rassen als basis hebben in de schappen liggen, maar de plannen zijn er om het een belangrijker thema te maken. Voorzitter van de coöperatie Merle Koomans van den Dries vertelt in dit interview dat met verschillende activiteiten de herkenbaarheid in winkels gaat worden vergroot en nieuwe zaadvaste teelten aan de schappen worden toegevoegd. Hoe denken de klanten over zaadvast?

Lees hier het interview met Merle Koomans van Dries


Bij de Odin-winkel in Ede zijn sommige klanten nauwelijks bekend met het thema, terwijl anderen herkenbaarheid aanmoedigen: „De actie van pompoenzaden terugsturen naar de teler is mij bijgebleven.”

Biologisch en lokaal

De Odin-winkel in Ede ligt in een straatje in het centrum vlakbij het station. Ondanks dat donderdagen rustige dagen zijn volgens de winkelmanager, zijn er wat klanten hun dagelijkse boodschappen aan het doen. Op de vraag of ze bekend zijn met zaadvaste rassen zijn de reacties wisselend. Bij sommige klanten roept het woord vooral vragen op en moet er eerst worden uitgelegd hoe de vork precies in de steel zit voordat er instemmend wordt geknikt. Een enkele klant is wel op de hoogte van de discussie die er speelt en moedigt een groter aanbod in de winkels aan, maar het is voor hen niet de belangrijkste reden om voor Odin te kiezen. „Voor mij zijn biologisch en lokaal de belangrijkste drijfveren”, aldus een van de klanten.

Een hoogzwangere dame laadt wat groenten in haar mandje: „Je ziet langzaam wat stappen in de transitie van vegetarisch naar plantaardig en van gangbaar naar biologisch. Wie weet worden zaadvaste rassen, en daarmee de autonomie van de boer, straks ook een thema in de verschuiving in ons voedselsysteem.”

Familie Pompoen

Een oudere man haalt een herinnering op van de Familie Pompoen actie, een actie die een aantal jaar geleden door Hofweb, Stichting Warmonderhof, Stichting Demeter, Odin en Coöperatie De Zaderij werd georganiseerd. Dit project had de insteek om consumenten te betrekken bij zaadvaste rassen en het selecteren van zaden door ze te vragen om zaden van lekkere pompoenen terug te sturen. „Deze actie is mij bijgebleven, dat zijn leuke initiatieven en heel tastbaar. Zo kan je klanten meenemen in het verhaal.”

Tekst: Lotte Opdam

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top