Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktOnderzoek: jonge Duitse consumenten vertrouwen meer op biologische producten dan op merkproducten

Onderzoek: jonge Duitse consumenten vertrouwen meer op biologische producten dan op merkproducten

Biologische producten zijn steeds populairder onder jonge Duitse consumenten. Uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat consumenten tussen de 18 en 29 jaar biologische producten betrouwbaarder en van hogere kwaliteit vinden dan traditionele merkproducten.

In de eerste helft van 2024 zijn de verkopen van biologische levensmiddelen in Duitsland met 10 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, en de omzet nam met 9 procent toe. Deze cijfers komen uit het NIQ Handelspanel en laten zien dat de vraag naar biologische producten blijft groeien, ondanks een lichte daling van de algehele duurzaamheidindex door minder grote aankopen.

Jongeren kiezen voor bio

Een speciale enquête van GfK toont aan dat 47 procent van de ondervraagden biologische producten associëren met hoogwaardige kwaliteit. Petra Süptitz, duurzaamheidsexpert bij GfK: „Ook versheid, dierenwelzijn en gezonde ingrediënten worden eerder aan biologische producten dan aan merkartikelen toegeschreven.” Vooral jonge consumenten hechten veel waarde aan het bio-keurmerk. Bijna de helft van deze groep vindt het bio-keurmerk belangrijker bij hun aankoopbeslissing dan het merklogo.

Steeds meer vraag naar onverpakte producten

Naast de groeiende voorkeur voor biologische producten, neemt ook de vraag naar onverpakte producten toe. Uit de studie blijkt dat 69 procent van de consumenten graag producten zonder verpakking zou willen kopen, en 66 procent is bekend met onverpakte stations in supermarkten. Bij de jongere generatie ligt deze bekendheid zelfs op 83 procent, en het gebruik is ook hoger in deze groep.

Duurzaamheid blijft een belangrijk thema bij de dagelijkse aankopen van Duitse consumenten. Bijna 70 procent van de respondenten is bereid om meer te betalen voor duurzame levensmiddelen en drogisterijartikelen.

Foto van Robert Hüsken
Tekst: Robert Hüsken

Robert Hüsken is freelance tekstschrijver en podcastmaker voor diverse bedrijven, media en andere organisaties.

Beeld: Ruth van Schriek Agrio Archief

Bron: GFK

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top