EKO-NL event: biologische producten uit eigen land beter vermarkten

‘We koersen op collectieve aansluiting van sectorverenigingen bij EKO. Daarmee gaat EKO breed beschikbaar en inzetbaar worden voor de primaire producenten’, aldus Bavo van den Idsert, directeur van stichting EKO-keurmerk, in een toelichting op het event. ‘Tot nu toe was EKO vrij exclusief voor boerenbedrijven die volledig aan de aanvullende normen voldeden. Dat gaat per 1 januari 2025 een beetje veranderen.’
Stijging met 10 procent
In landen waar biologisch tot 10 procent en hoger is gestegen, speelt het nationale keurmerk een belangrijke rol, signaleert Van den Idsert. ‘Denk aan Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Wij gaan het EKO-merk herstellen zodat de consument het Nederlandse product kan herkennen en in huis kan halen. Op 4 september trappen we de campagne af en tekenen we een convenant met verschillende partijen.’
Ook supermarkten
Van den Idsert verwacht dat ook supermarkten gaan aansluiten. ‘Laten we trots zijn op onze eigen kwaliteit en dat op het schap extra zichtbaar maken. De Nederlandse consument is daar best gevoelig voor. Het loont dan ook voor de primaire producent om met het EKO-keurmerk te kunnen verhandelen, en we sluiten aan bij de ambitie van Nederland om het areaal te laten groeien.’

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief