Ekoland.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
    • Sterke Erven
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktCateraar Vermaat ontvangt prijs van TAPP Coalitie voor eerlijk beprijzen voedsel

Cateraar Vermaat ontvangt prijs van TAPP Coalitie voor eerlijk beprijzen voedsel

Beeld: Joost Mak
Een van de grootste cateraars in Nederland, Vermaat, ontving 29 mei een eervolle prijs voor haar inzet voor ‘true pricing’, ofwel het zodanig beprijzen van voedsel dat de sociale- en milieukosten zijn opgenomen in de prijs van de klant. De prijs is uitgereikt door Peter Haring, voorzitter van de TAPP Coalitie tijdens haar Lustrum Congres in Amsterdam. TAPP Coalitie zet zich al 5 jaar in voor eerlijke voedselprijzen, met name voor vlees, zuivel en eieren, waarin milieukosten en gezondheidskosten zijn opgenomen.

De 1e Prijs True Price & Eiwittransitie is een prijs die TAPP Coalitie jaarlijks zal uitreiken voor een partij die zich heeft onderscheiden op het gebied van een eerlijke prijs voor o.a. vlees, zuivel en eieren. Vermaat is de eerste organisatie die deze prijs ontvangt, vanwege diverse projecten bij 13 van hun klanten (zoals TriodosBank, Belastingdienst) die inmiddels zijn uitgevoerd gedurende 3 maanden. Hierbij konden klanten kiezen of zij de ‘eerlijke prijs’ wilden betalen voor o.a. melk en eieren en croissants. Zo’n 10 procent deed dit daadwerkelijk. De meerprijs, vooral vanwege de impact op klimaat, landgebruik en luchtvervuiling bedroeg 22 cent voor een gekookt ei en 16 cent voor een glas melk. De meerprijs is door Vermaat geïnvesteerd bij eierproducent JEGG, zodat er kon worden overgestapt op lokaal geteeld veevoer voor een lagere klimaat- en milieu impact.

Vervolgproject bij 50 opdrachtgevers

Vermaat laat 29 mei publiekelijk weten in juni op zoek te gaan naar 50 van de 500 locaties waar ze het ‘true price’ project blijvend continueren, niet met 3 producten maar 13 producten waaronder diverse maaltijden. De klanten betalen dan standaard de ‘true price’, met een mogelijkheid voor mensen die toch de ‘normale prijs’ willen betalen. De 13 locaties die eerder al meededen, zijn enthousiast en doen zeker mee in deze grotere uitrol. Vermaat hoopt op deze manier zijn steentje bij te dragen aan een duurzamer en eerlijker voedselsysteem.

Vermaat en TAPP geven goede voorbeeld

Op het Lustrum Congres bij het OBA theater in Amsterdam, waar Vermaat ook de catering doet, zullen de ruim 150 gasten bordjes zien met de ‘true price’ van koffie, thee en de vega bitterbal. Deze meerprijs zal worden betaald door Vermaat en TAPP gezamenlijk en in een fonds van TAPP Partner Climate Cleanup worden gestort om broeikasgasemissies te verlagen bij een voedselbos in Voorst, waarbij koolstof wordt opgeslagen in de bodem. In de goodie bag zitten lekkere biologische producten van Ekomenu, waarin ook de true price berekeningen voor zijn gemaakt voor de maatschappelijke kosten die uitgespaard zijn.

Peter Haring: “Wij willen een pluim uitreiken aan onze nieuwe partner organisatie nummer 73, Vermaat, omdat ze succesvol hun verantwoordelijkheid nemen voor de planeet en met de True Price hun ecologische voetafdruk verkleinen. Zo helpen ze een voedselsysteem te creëren dat duurzaam is en voordelen biedt voor toekomstige generaties. We roepen andere cateraars, restaurants en supermarkten dit goede voorbeeld te volgen!”

Vermaat was eerder al betrokken bij een true pricing catering project van TAPP Coalitie, samen met Greendish en Studenten voor Morgen in locaties van Wageningen Universiteit, TU Delft en Hogeschool Suyd. Vermaat was betrokken bij de locatie Orion in Wageningen. In deze pilot werden drie maanden lang de prijzen voor vlees gemiddeld met 40 procent verhoogd (true price), terwijl groenten, fruit en vegamaaltijden 9 procent goedkoper werden, waarbij de gasttevredenheid steeg, mensen 20 procent minder vlees kochten en 7 keer vaker vega en groenten of fruit.

A prototyping mindset

Commerciële vaardighedenFood Hub
In deze online opleiding leer je hoe je gemakkelijk jouw voedselidee kunt ontwikkelen en een essentiële mindset kunt verwerven voor verandering. We nemen je stap voor stap mee en moedigen je aan om belangrijke strategische beslissingen te nemen.

Tekst: TAPP-Coalitie nieuws

Beeld: Joost Mak

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Ekoland is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste nieuws over de biologische land-en tuinbouw in je mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Ekoland.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Bodem
Bemesting
Plantgezondheid
Markt
Wet & regelgeving
Teelt
Dierhouderij
Ekoland.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Bodem
    • Bemesting
    • Plantgezondheid
    • Markt
    • Wet & regelgeving
    • Teelt
    • Dierhouderij
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Het LeerErf
Top